Recension: There's Something in the Barn (2023) – årets julskräck är här!

15 november 2023 kl. 12:11

Glöm inte att ge gårdstomten en skål gröt på julafton

Nu kommer julskräcken till landets biografer. i "There's Something in the Barn" råkar en amerikansk familj ut för ondsinta gårdstomtar efter att de flyttar till en gammal, norsk gård.

Magnus Martens
    Aleksander Kirkwood Brown, Josh Epstein, Kyle Rideout
    Martin Starr, Amrita Acharia, Zoe WInther-Hansen, Townes Bunner m.fl.

There's Something in the Barn utspelas hos vår närmaste granne här i Skandinavien och handlar om ett väsen familjärt även i vår folktro. Förr i tiden, när många fortfarande livnärde sig på sina gårdar, kunde man ibland få lite hjälp av små skäggiga män med röda toppluvor. Gårdstomtar var villiga att hjälpa till så länge man behandlade dem väl och gav dem mat då och då. Om man gjorde något som förargade dem fick man snart se konsekvenserna. Den tuffa läxan lär sig en naiv amerikansk familj efter att ha flyttat till en gammal släktings gård i Norge och brutit mot alla tomtens regler.

Kulturkrocken tar mycket fokus

Familjen, som består av pappa Bill (Martin Starr), styvmamma Carol (Amrita Acharia), dottern Nora (Zoe Winther-Hansen) och sonen Lucas (Townes Bunner), får en total kulturkrock i den lilla norska byn gården ligger vid. I filmens första del – innan tomten har fått nog – är There's Something in the Barn mer av en kulturkrockskomedi än en skräckis. Det finns dock en viss spänning varje gång Lucas möter tomten som bor i deras gamla lada. Vi som tittare har redan fått se vad tomtar är kapabla till om de är missnöjda med gårdens förra ägare. Så samtidigt som Lucas försöker klura ut hur han ska kommunicera med och behaga tomten sitter vi spända i hopp om att han inte upprör den lilla varelsen.

Lucas första möte med gårdstomten sker i ladan

Den norska humorn i filmen liknar vår egna torra humor och familjens misslyckande med att integrera sig i den norska kulturen, vare sig det gäller möten med de stoiska norrmännen eller att försöka sig på att göra lutfisk, lockar ändå till skratt då och då.

Bryts reglerna bryts nackar

Gårdstomtar har tre regler som människorna bör följa. De gillar inte starka ljus, höga ljud eller förändringar. Vilket är allt som föräldraparet ovetande drar in då de både har fest i den gamla ladan och har planer att göra om den till ett bed and breakfast. Lucas är den enda som försöker följa reglerna, men till slut får bryts tomtens tålamod och han tillkallar en full tomtebataljon som går efter familjen. Tomtarnas bärsärkagång är dels för skräck men främst för skratt. Vissa beslut flera av karaktärerna tar, som att stå helt stilla tills de mördas, kan göra en lite fundersam. Men om man är villig att bara följa med på den tokiga resan som är denna film så kommer man inte att bli besviken.

Detta är heller inte första gången norrmännen gör en film om gamla väsen med en modern tvist. 2010 fick vi se hur Norge hanterar troll populationen i Trolljägaren. Och Sverige har också prövat sig på att visa sagofigurer i ett annat ljus med filmen Gräns (2018). Så om man har en förkärlek för denna typ av film kommer There's Something in the Barn även att bli ett roligt tillskott till denna kategori.

"There's Something in the Barn" har biopremiär den 17 november.