Recension: Motståndaren (2023)

Recension: Motståndaren (2023)

• 1 tim 59 min
Oskar Gustavsson Klingenstierna
Uppdaterad 27 mars 2023 kl. 10:03 | Publicerad 19 februari 2023 kl. 12:02

Svenskt drama om nyanlända

Det bjuds på extra aktuella ämnen när Milad Alami behandlar flyktingboenden och uppehållstillstånd i sin nya film. Filmtopps Oskar Gustavsson Klingenstierna var på plats när den hade världspremiär vid Berlins filmfestival under lördagskvällen.

Milad Alami
    Milad Alami
    Payman Maadi, Amirali Abanzad, Ahmed Abdullahi, Björn Elgerd m.fl.

Milad Alami är antagligen inte ett namn som den breda massan känner till, men faktum är att han är en prisad svensk filmskapare som fått ta emot pris vid bland annat filmfestivalerna i San Sebastián, Chicago och Warszawa. Efter att först ha gjort kortfilmer kom långfilmsdebuten 2017 med Charmören. Nu är han aktuell med sin nya film Motståndaren som är nominerad i inte mindre än sex kategorier vid Berlins filmfestival.

Filmen handlar om pappan Iman (Payman Maadi) som kämpar för att få uppehållstillstånd. Han har flytt, i rädslan över att bli förföljd, från Iran med sin fru Maryam (Marall Nasiri), som är gravid när filmen börjar, samt deras två döttrar. För att få ekonomin att gå runt arbetar han som pizzabud men börjar så småningom att brottas för att på det viset få uppehållstillstånd som idrottsman. I samband med brottningen träffar han Thomas som här spelas av Björn Elgerd som vi kunnat se i bland annat Spelskandalen (2022) och i en mindre roll i Tunna blå linjen (2021).

Payman Maadis skådespel är trovärdigt

Det som verkligen gör filmen bra är att ämnet är något som är extra aktuellt i dag när många familjer försöker få uppehållstillstånd för att undvika att bli hemskickade till länder där det råder instabilitet. Man känner desperationen i Maadis gestaltning när han anstränger sig för att lyckas som brottare, samtidigt som det kräver hög frånvaro från familjen som alltmer tröttnar på honom. Därtill är det rörande att se gemenskapen i brottningsklubben som är extra värdefull för en flykting som försöker skapa ett nytt liv i ett nytt land.

Gå och se den

Mot slutet blir handlingens riktning otydlig och det är svårt att förstå Alamis tankar kring intrigen när många sidokaraktärer försvinner och så även deras historier. Imans brottningskarriär tar lite väl mycket plats och blir alltmer oviktig när familjens sammanhållning bör prioriteras. Jag hade önskat att frun fått mer plats och att man fått se saker ur hennes perspektiv. Faktum är att hela hennes existens vilar på Imans axlar och det i en situation där hon är höggravid. Sammanfattningsvis har Alami lyckats skapa en gripande historia och som jag uppmanar alla att gå och se.

"Motståndaren" har premiär på de svenska biograferna den 31 mars.