Queen of Hearts

Queen of Hearts (2019)

• 2 tim 7 min
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 08:12 | Publicerad 02 februari 2019 kl. 20:02

May el-Toukhy har lyckats skapa ett djärvt drama om lust, förförelse och makt

May El-Toukhy utforskar lustens gränser och lögnens destruktiva kraft i det danska dramat “Queen of Hearts”. Filmen huvudrollsinnehavare Trine Dyrholm, Magnus Kepper och Gustav Lindh levererar alla fantastiska prestationer. Det här är utan tvekan ett mycket sevärt och djärvt drama.

May el-Toukhy
    May el-Toukhy, Maren Louise Käehne
    Trine Dyrholm, Magnus Krepper, Gustav Lindh, Preben Kristensen m.fl.

Queen of Hearts
Dronningen/Queen of Hearts. Foto:Nordisk Film Production.

Anne (spelad av Trine Dyrholm) driver en framgångsrik advokatfirma och bor med sin man Peter (Magnus Krepper) och deras två döttrar i familjens enorma designhus i en lummig Köpenhamn förort. Med ett lyckligt äktenskap och framgångsrika karriärer lever de det till synes perfekta livet. Men den perfekta ytan skall snart krackeleras när Gustav, Peters bråkige tonårsson från ett tidigare äktenskap flyttar in. Till en början vägrar Gustav anpassa sig efter sin nya familj och flyr all typ av närhet. Men så småningom lyckas Anne och hittar ett sätt att få kontakt. I den varma sommaren utvecklar Anne och Gustav en affär som sätter allt på spel.

Det var länge sedan jag kände så mycket inför en och samma karaktär. Anne spelas mästerligt av Dyrholm. Hon är full av motsägelser och oförutsägbara beteenden vilket gör att man aldrig vet hur man ska känna inför henne. Jag slits mellan att känna sympati och förståelse för en kvinna som längtar efter något annat, och förakt då hon gång på gång använder sin maktposition för att få det hon vill. Anne påminner väldigt mycket om Robin Wright i TV-serien House of Cards, de har samma typ av kyliga utstrålning, kontrollerade kroppsspråk och all-vetande-blick.

Gustav Lindh som spelar Gustav, utsågs på Stockholms Filmfestival 2017 till Årets Rising Star. Med sin otroliga scennärvaro och finkalibrerade prestation kan jag inget annat än att instämma, det här är en skådespelare värd att hålla lite extra koll på.

Regissörens May El-Toukhy har mästerligt lyckats skapa en omvälvande berättelse om lust och lögnens destruktiva kraft. Bakom Queen of Hearts eleganta filmfotografi som liksom understryker parets till synes polerade livsstil vilar ett slag mörker. Som en ständigt närvarande hotfull skugga som gör att man sitter på helspänn och väntar på det oundvikliga - att konsekvenserna av deras kärleksaffären ska komma ikapp.

“Queen of Hearts” utforskar hur långt vi är villiga att gå för att skydda oss och upprätthålla status quo i våra liv. Som publik börjar man ifrågasätta sin egen moral och de val man själv hade gjort i en liknande situation.