Professor Marston and the Wonder Women

Professor Marston and the Wonder Women (2017)

• 1 tim 48 min
  • Drama/Biografi
Uppdaterad 06 december 2019 kl. 22:12 | Publicerad 05 december 2017 kl. 21:12

Professor Marston and the Wonder Women – en superhjältefilm som skiljer sig.

Vi har de senaste åren matats av åtskilliga superhjältefilmer. Det är inte många månader sedan DC:s film om Wonder Woman gick upp på bioduken. Nu möts vi återigen av en film om Wonder Woman, men som skiljer sig distinkt från andra superhjältefilmer.

Angela Robinson
    Luke Evans, Rebecca Hall, Bella Heathcote m.fl.

Professor Marston and the Wonder Women-min

I Angela Robinsons biografi följer vi psykologen Dr. William Marston (Luke Evans) väg till skapandet av seriefiguren Wonder Woman. För många människor är Wonder Woman en ung vacker och vacker krigsgudinna från Amazona, född för att stå upp för det goda. Vad en del inte vet är att hon är så mycket mer än så. Wonder Woman är en superfeminist, skapad för att lära unga män att respektera starka, modiga, självständiga kvinnor.

Filmen inleds med ett bokbål där stadens barn har samlat ihop sina serietidningar om Wonder Woman. Det är kallt, rått och skoningslöst. Varför, kan man fråga sig? Det beror på att Wonder Woman växte fram på 1940-talet, under en tid då det inte var acceptabelt att en tecknad kvinna, dessutom sexigt klädd, skulle utmana och bryta samhällsnormer.

Vi följer Dr. Marston från mitten av 1920-talet fram till 1940-talet. I början undervisar Dr. Marston en grupp unga kvinnor i psykologi. Tillsammans med sin intellektuella och frispråkiga fru Elizabeth (Rebecca Hall) försöker de att forska fram en ny teori, dominansteorin. Till sin hjälp väljer de ut en elev i klassen, Olive (Bella Heathcote), att assistera dem. Redan från första sekund är det något speciellt i luften. Det tar inte lång tid fören relationen mellan de tre utvecklas till mer än bara arbetsrelaterad. Tillsammans väljer de att leva i en polyamorös relation vilket inte är helt enkelt eller fritt från konsekvenser.

När Olive blir gravid bestämmer sig alla tre för att få det att fungera. Men, för att få det att fungera utan att väcka misstankar måste Elizabeth ta ett steg tillbaka i karriären och bygga upp en annan identitet. Elizabeth som egentligen är ännu smartare än sin man, men som på grund av maktstrukturen inte kan komma längre i sin karriär, ger upp sin dröm som forskare och tar ett jobb som sekreterare. Här föds tanken om Wonder Womans två identiteter. För att kunna bibehålla sin naturliga identitet måste den skyddas av en annan. För Dr. Marston, Elizabeth och Olive är det dock inte säkert att en täckmantel räcker för att de skall kunna fortsätta sitt liv tillsammans.

Angela Robinson har tydligt lyckats förmedla Dr. Marston kärlek till både sin fru och flickvän, och hur deras olika egenskaper och kamp i en mansdominerad värld gav idén till Wonder Woman. Kopplingen till hans egna liv är slående. Elizabeth och Olive är hans drömkvinnor och de två tillsammans utgör Wonder Woman, som är Dr. Marston livsverk. Det är ett kärleksbrev och en fantasi som står för rättvisa och kärlek men framför allt, kvinnans rätt i samhället.

Det här är en film värd att se och reflektera över. Hur långt har har vi egentligen kommit, hur accepterande är vi i dagens samhälle? Vad anses vara normalt eller inte? Filmen är högst aktuell inte minst av alla seriefigur-fantaster som missat vem Wonder Woman egentligen är.

TIPS: Filmtopp har listat de bästa filmerna under 2015-2017. Spana in listan!