• 1 tim 17 min
  • Dokumentär
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 13:12 | Publicerad 14 augusti 2017 kl. 15:08

På Way Out West fick vi se denna intressanta dokumentärfilm "Pornocracy - The New Sex Multinationals"

Ovidie
    Ovidie

Under piratkopieringens guldera kämpar den internetbaserade porrindustrin med att gå runt ekonomiskt, och hålla uppe sin publiks intresse. Konkurrensen tvingar dem i branschen att tillfredsställa sin publik genom att tänja gränser med mer och mer extremt sex. Den före detta porrskådisen Ovidie går till botten med hur marknaden fungerar. Vilka tjänar pengar på gratishemsidorna? Hur mycket betalt får en camgirl? Det tas även upp moraliska aspekter kring att göra vuxenfilm, som nuförtiden är lättillgängligt för barn.

Tre porrskådisar i Pornocracy

Ovidie har någonting spännande på spåret. När hon intervjuar personer i industrin gör hon intressanta upptäckter om företaget Mangold (tidigare kallat Manwin), som styr samtliga världsberömda porrsajter - även kallade "tubes". Men de ger inte ut någon information om deras personuppgifter och det finns dem som är säkra på att de skattefuskar. Och skulle den fågel som varit i Mangolds källare kvittra om deras insida, har tidigare fall visat att den kan bli livshotad.

Med "Pornocracy" vill Ovidie berätta mycket, och guida oss runt i porrens alla hörn. Vi får bland annat träffa skådisar och camgirls som berättar om hur det är att ställa sig mot de hårda sexkraven, att förnedra sig själva, och hur lönecheckarna ständigt krymper. Det finns en stark scen där vi befinner oss i rummet vid en kvinna som sänder live framför en kund. Ett möte som lämnar en bitter eftersmak. En annan av dessa hårt arbetande kvinnor pratar om att äta bajs som om det vore frukost.

Varenda möte i "Pornocracy" är värt uppmärksamhet och därför önskar jag att filmen var längre. Speltiden räcker inte till för att verkligen granska alla dessa skuggiga kvarter, istället får vi mest vinkar förbi. Jag får hoppas på att Ovidie gör en serie.