Padeldrömmar (säsong 1)

Padeldrömmar (säsong 1)

• 6 x 22 min
Uppdaterad kl. 06:01 | Publicerad 20 januari 2023 kl. 05:01

Två sköna dudes drömmer om att öppna padelhall.

Kommer ni ihåg padel? Den där tennisliknande sporten som hela Sverige skulle hålla på med för ett par år sedan. Inte nog med att alla skulle spela, alla skulle också öppna padelhall. Det är precis vad TV4:s nya serie "Padeldrömmar" handlar om.

Björn Gustafsson, Erik Haag, Peter Sjöquist m.fl.

I den nya serien "Padeldrömmar" får vi följa Fabian och Hasse som äger en nedgången badmintonhall i deras hemstad – den lilla sömniga småstaden Vidafors. Vännerna har dock tröttnat på deras badmintonhall och menar att det är padel som gäller nu. Tillsammans börjar de drömma om en padelhall och göra allt de kan för att förverkliga drömmen. Problemet är bara att det redan finns en handfull padelhallar i den lilla staden. Det är dock inget som stoppar Hasse och Fabian.

Någon som inte uppskattar duons dröm om att öppna en padelhall är stadens så kallade Padelkung. När han får höra att Fabian och Hasse planer bestämmer han sig för att göra allt han kan för att stoppa deras padeldrömmar. Det hela blir en kamp med skarpa hjärnor och starka viljor som påverkar alla i Vidafors, speciellt alla padelhallsägare i småstaden.

Märklig komediserie som är allt annat än rolig

Det var väl ingen fråga om det skulle komma en serie om, utan när det skulle komma en serie om snubbar som ville öppna en padelhall; de senaste åren har Sveriges alla snubbar, mellanchefer och coola dudes inte pratat om annat. Det som är märkligt är att man väljer att göra det nu, 2022, när padeldöden är här och sporten flugit in i flugfällan och nu är inne på sina sista andetag. TV4 är inte bara sena på bollen, utan börjar leka med en boll som ingen vill ha.

Något som också är märkligt är att manlyckats få med sig en så etablerad skådespelare som Björn Gustafsson på detta. För ett par år sedan prövade han sina vingar i Hollywood, och nu gör han 20-talets kanske tröttaste komediserie. I serien påminner hans karaktär om den något märkliga och pubertala Benjamin som han spelade i SVT:s humorserie Humorsoffan. Enda skillnaden är att han faktiskt var rolig där. Här blir det bara pinsamt och konstigt när han spelar en sorts nidbild av något som jag inte kan sätta fingret på. Seriens övriga karaktärer är inte så mycket rimligare heller.

Men till Gustafssons försvar är det inte hans fel att det är en så svag serie och märklig karaktär. Inte heller ska vi skylla på Erik Haag, som i serien beter sig precis som han gjorde i Historieätarna. Nej, problemet är det svaga manuset, de usla försöken till skämt och en handling som är allt annat än intressant. Serien ger fler frågor än vad den svarar på och framkallar mer förvirring och skamkänslor än skratt och glädje. Kort och gott en svag komediserie.

I ärlighetens namn hade jag väl inte allt för höga förhoppningar på "Padeldrömmar". Det ska liksom inte gå att göra en bra serie på ämnet. Men att det skulle vara så här dåligt hade jag aldrig trott. TV4 har gjort flera riktigt roliga och underhållande serier de senaste åren, men det här är varken kul eller underhållande och kräver pannben för att kriga sig igenom.