Outlander

Outlander – Säsong 4 (Avsnitt 1)

• 60 min x 13 avsnitt
Uppdaterad 06 december 2019 kl. 23:12 | Publicerad 05 november 2018 kl. 22:11

Långsam inledning lovar framtida konflikter.

Väntan är över. Den fjärde säsongen av "Outlander" har haft premiär. Inledningsavsnittet fortgår långsamt och metodiskt. Men det finns löften om större konflikter som inte serien har haft sedan den andra säsongen.

Caitriona Balfe, Sam Heughan, Ed Speelers, César Domboy m.fl.
Caitriona Balfe och Sam Heughan i fjärde säsongen av "Outlander".

Handen på hjärtat. De sista avsnitten från den tredje säsongen av Outlander är seriens lågvatten. Tråkig handling och stundtals dålig produktion avslutade en seg säsong. Men det fanns ljus i slutet av tunneln. Claire och Jamie hade anlänt till Amerika och inte så långt från starten till den amerikanska revolutionen.

För fler produktioner från i år se våra tips på serier från 2018.

Det är också här den fjärde säsongen börjar. Våra turturduvor har nu levt i Amerika under några månaders tid och försöker samla ihop pengar för att resa tillbaka till Skottland. Jamies systerson Ian är kvar, så även fransosen Fergus och hans fru Marsali, dotter till Laoghaire. Förutom att Claire berättar för Jamie om vad Amerika kommer att bli i framtiden, stöter de också på smugglaren och piraten Stephen Bonnet.

"Outlander" har genomgående förlitat sig på långsam dramaturgi och i de två första säsongerna fungerade det bra. Claire som framtidsmänniska var elefanten i rummet vart hon än gick och det behövdes inte fartfyllda äventyr. Men i tredje säsongen började det långsamma tempot att kännas av och så även delvis här. Önskan hade varit lite mer av en rivstart där vi inte bara presenteras för det nya landet, utan också för konflikterna och karaktärerna. Småsega partier drar ut på tiden, men samtidigt är det återföreningen med Claire och Jamie som alla vill se.

Seriens genialitet låg från början i att bygga upp drama mot ett slutmål. I de två första säsongerna var det slaget vid Culloden och nu i den fjärde tycks det vara den amerikanska revolutionen. En långsam och kanske lite för säker inledning räddas dock här av ett omskakande slut och ett löfte om framtida konflikter. Förhoppningen om en bra ny säsong har väckts. Långsamt men säkert, i sann Outlander-anda.