Outcast

Outcast

• 10 x 60 min
  • Drama, Skräck
Uppdaterad 07 december 2019 kl. 16:12 | Publicerad 22 maj 2016 kl. 18:05

Är du redo att bli besatt?

Filmtopp har fått ta del av de fyra första avsnitten av Outcast, den nya skräckserien från Robert Kirkman, skaparen av succéserierna The Walking Dead och Fear The Walking Dead. FOX Sverige har köpt in rättigheterna till serien, som redan innan den officiella premiären har gått och blivit förnyad med en andra säsong.

Robert Kirkman (skapare)
    Patrick Fugit, Wrenn Schmidt, Philip Glenister, Reg E. Cathey, David Denman m.fl.

Filmtopp rapporterade tidigare i veckan om det historiska samarbetet med Facebook Live, där det första avsnittet för säsongen såg dagens ljus under en smygpremiär fredagen den 20/5. Trots att jag redan hade sett avsnittet passade jag på att ta del av föreställningen, som rullade igång efter lite tekniskt strul. Det slog mig att FOX trots allt tog en risk med att vara först ut med att strömma ett långt (cirka 55 minuter) TV-serieavsnitt direkt på Facebook.

Nu gick det bra, tillslut. Frågan är om det inte var en glimt av framtiden som vi, drygt 50 personer som liveströmmade avsnittet, var med om. Medan avsnittet rullade gick det att kommentera vad som sågs i realtid. Det gick att se när andra tittare tryckte på gilla-knappen och helt plötsligt var min soffa stor nog för ett par dussin personer samtidigt. Om jag ville bort från kommentarsfältet behövde jag bara byta till fullskärmsläge och behövdes då inte störas av andra tittare.

I framtiden, en snar sådan, förutspår jag att det här kommer att bli allt vanligare. Kanske kläms det till och med in några reklampauser baserade på mina och mina vänners gillamarkeringar. Kanske dyker det upp en betaltjänst hos Facebook för att slippa reklam helt och hållet? Vi vet ännu inget säkert, inte mer än att bollen definitivt har satts i rullning. Vad tycker jag då om säsongens fyra första avsnitt?

Kyle Barnes (Patrick Fugit) hade en milt sagt tuff barndom. Till en början får vi endast via korta tillbakablickar se skymtar av hur livet såg ut i det hus han borde ha varit mest säker, sitt barndomshem. Hans försökt till att leva ett normalt liv i vuxen ålder har resulterat i att han nu är tillbaka i ett hus, fullt av minnen. Helt ensam. Den enda person ur hans förflutna som förbarmar sig över honom är hans fostersyster Megan (Wrenn Schmidt). Megan får under seriens fyra första avsnitt sin beskärda del av rampljuset och vi får spendera en hel del tid ensam med henne.

Prästen Anderson (Philip Glenister) är karaktären som först leder oss in på vad Robert Kirkman gör bäst. Skräck som passar för de flesta. Anderson har spenderat sin tid med att fördriva demoner ur besatta medlemmar i hans kyrka. Exorcismer är helt enkelt lite hans grej. Det övernaturliga i serien används sparsamt, men är hela tiden något att frukta bakom varje hörn. Kabel-TV-kanalen Cinemax i USA har gjort sig kända för att ofta satsa på serier med grafiskt våld och ryggar inte tillbaka här. Robert Kirkman får tänja på gränserna med demonbesatta ungar och seniorer och föräldrar som skadar sina barn. Sällan om ens någonsin vänds kameran bort från våldet.

Kyles och prästen Andersons vägar korsas när ett barn i området verkar ha blivit besatt av ondskans axelmakter. Det visar sig att Kyle har en naturlig förmåga att vara behjälplig under exorcismerna och det är här vi tittare släpps in i berättelsen.

Outcast lyckas frambringa en känsla av äckel och obehag hos mig medan jag spänt väntar på vad som ska hända härnäst. Det menar jag på ett bra sätt. Om jag skulle jämföra Outcast med Robert Kirkmans båda zombieproduktioner, så håller jag fortfarande The Walking Deads första säsong högre, men i övrigt ser jag hellre på de besatta varje dag i veckan.

Utöver våra huvudkaraktärer vill jag även passa på att berömma gästskådespelen av några av de besatta. Vilka de är tänker jag däremot inte spoila för er, men ni kommer att förstå vad jag menar.

Säsongens öppning är klart godkänd och vi kommer att fortsatta följa den under sommaren.