• 10 x 46 min
09 november 2020 kl. 12:11

Kirsten Dunst lyfter hela ”On becoming a God in Central Florida”.

Den mörka komediserien ”On Becoming a God in Central Florida” har definitivt varit värd all väntan.

Robert Funke, Matt Lutsky
    Kirsten Dunst, Théodore Pellerin, Alexander Skarsgård m.fl.

Redan 2017 började skaparna bakom On Becoming a God in Central Florida att utveckla sin serie hos AMC, för att sedan flytta produktionen till YouTube Premium som hann sluta med originalserier innan premiären – vilket är varför serien slutligen hamnade hos den amerikanska TV-kanalen Showtime. Vägen från idé till premiär må ha varit lång och fylld av omvägar, men faktumet att serien tog sig hela vägen fram till mål tyder ändå på att det verkligen har funnits något speciellt här i grunden.

On becoming a god in central Florida

”Hemligheten” bakom seriens framgång är utan tvekan skådespelarinsatsen från Kirsten Dunst (Melancholia, Fargo), eftersom att så mycket av den bygger helt och hållet på hennes resa från den absoluta botten – till toppen av ett kult-aktigt pyramidspel. Det är åtminstone vad de tre första avsnitten, som gjorts tillgängliga för tv-kritiker inför den svenska premiären, pekar mot.

Handlingen utspelar sig 1992 och kretsar kring småbarnsmamman Krystal Stubbs (Dunst), som arbetar med lägstalön vid en liten vattenpark i centrala Florida. Hennes make (Alexander Skarsgård) drar in den största delen av hushållets blygsamma intäkter, men han arbetar samtidigt på att klättra i rankerna inom en kult-aktig organisation som erbjuder självhjälp och positiv inställning – som praktiskt taget ”garanterar” att ens familj kommer att bli miljonärer vartefter.

Med tanke på att det här är en berättelse som framför allt fokuserar på Krystal och att Skarsgård endast har en mindre, men väldigt betydande roll, så kan jag ju åtminstone avslöja att det inte riktigt går som planerat. Den ”mörka komedin” som On Becoming a God in Central Florida har blivit känd för varvas även med stora dramainslag, där Dunst säljer in sin roll på ett sätt som kunde ha blivit en skrattretande stereotyp om hon inte hade varit så perfekt i den.

I USA har Dunst redan nominerats till en Golden Globe och ett Critics Choice Award för sin roll. Så den imponerande inledningen verkar baserat på det onekligen hålla i sig genom hela den första säsongen. De tre första avsnitten är däremot mer än tillräckligt (nomineringar eller ej) för att övertyga mig personligen om att det här är en serie som jag kommer att följa hela vägen.

Tyvärr har Showtime varit tvungna att lägga ned serien efter den första säsongen, då pandemin gjort att det inte gick att hålla alla involverade bundna till sina kontrakt utan att kunna dra igång inspelningarna.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!