You säsong 2

You (säsong 2)

• 10 x 45 min
  • Drama, thriller
Uppdaterad 10 januari 2020 kl. 16:01 | Publicerad 22 december 2019 kl. 00:12

Nya säsongen av ”You” kommer inte göra någon besviken.

Den första säsongen av ”You” blev en av förra årets mest populära Netflix-serier. Enligt streamingtjänstens egna siffror lockades över 40 miljoner tittare. När det nu har blivit dags för seriens fortsättning, kommer nog de allra flesta att bli mer än nöjda.

Greg Berlanti, Sera Gamble
    Penn Badgley, Victoria Pedretti, James Scully, Ambyr Childers m.fl.

You var till en början en Lifetime-serie, men lockade på den amerikanska TV-kanalen så pass få tittare att man valde att lägga ned serien. Netflix som fick in You i sitt utbud några månader senare bestämde sig genast för att beställa en egen andra säsong av serien, som nu alltså är ett Netflixoriginal och optimerad för bästa möjliga bingeupplevelse.

Precis som den första säsongen kretsar handlingen kring Joe Goldberg (Penn Badgley), en romantisk stalker som konstant målar in sig i hörn han tvingas mörda sig ur. Det går inte att ”gilla” eller heja på Joe på samma sätt som den seriemördande blodanalytikern Dexter i Dexter. Men Joe, som nu bytt namn och flytt till Los Angeles, har under den andra säsongen bestämt sig för att bli en bättre människa och det går på sätt och vis att dra en hel del liknelser till just Dexter, speciellt när han inser att en pedofil är ute efter hans 15-årige granne.

Victoria Pedretti och Penn Badgley i "You". Foto: Netflix[/caption] Den andra säsongen kretsar även givetvis kring en helt ny kärlek i Joes liv, (med det passande namnet) Love Quinn (spelad av en underbar Vicoria Pedretti). Han har aldrig älskat någon såhär passionerat förut... vilket blir lite problematiskt när en av Joes före detta flickvänner letar upp honom och hotar att förstöra hans nya, perfekta liv.

Det råder ingen tvekan om att alla som tyckte om den första säsongen, troligtvis kommer att gilla den nya minst lika mycket. Personligen lyckades jag lista ut hur säsongen skulle sluta med halva säsongen kvar, vilket blev en aning tråkigt och förutsägbart... men det är fortfarande en säsong väl värd en stark tre av fem i betyg.

För mer läsning, spana in vår intervju med skådespelarveteranen John Lithgow som hade en bärande roll i Dexter.