what if säsong 1

"What/If" (säsong 1)

• 10 x 45 min
  • Thriller
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 20:12 | Publicerad 29 maj 2019 kl. 18:05

"What/If" är så dålig att det faktiskt blir ganska bra ibland.

Om du tycker att den gamla klyschan "så dålig att det blir bra" är en lite tråkig, och raka motsatsen till originell beskrivning av en tv-serie, så har jag precis lyckats med konststycket att sammanfatta hela känslan av att titta på "What/If" i en enda mening.

Jane Levy, Blake Jenner, Renée Zellweger m.fl.
Renée Zellweger och Jane Levy i "What/If".
Renée Zellweger och Jane Levy i "What/If". Foto: Netflix

Det är tyvärr väldigt lite som är "bra" med What/If, men den lite konstiga och plastiga tonen är trots allt genomgående och man lyckas faktiskt knyta ihop säcken förvånansvärt bra med de två sista avsnitten. Problemet var bara att jag var tvungen att investera nästan åtta timmar i vad som kändes som en halv evighet, innan det började bli intressant.

Zellweger skakar om äktenskap med oanständigt förslag.

Om man skulle försöka likna "What/If" med någon annan existerande film eller serie så är det faktiskt otroligt enkelt. I en scen under det första avsnittet vänder sig nämligen Lisa och Sean Donovan (spelade av Jane Levy och Blake Jenner) mot varandra och säger att Anne Montgomerys (Renée Zellweger) förslag var som hämtat ur "den där dåliga filmen". Zellwegers karaktär svarar med att hon faktiskt tyckte om "den".

Filmen de refererar till är givetvis Ett oanständigt förslag (1993) med Robert Redford, Demi Moore och Woody Harrelson. I båda fallen presenteras ett par med erbjudandet att en av dem ska spendera natten med en rik miljardär mot en saftig betalning. I What/If handlar det om att Anne kan tänka sig att investera 80 miljoner dollar i Lisas företag, om hon får spendera natten med Sean. Om han någonsin berättar för Lisa vad som hände så får Anne kontroll över hela företaget.

"Jag vet inte om jag ska skratta, gråta eller jubla".

Renée Zellweger i "What/If".
Renée Zellweger i "What/If". Foto: Netflix

Sen får vi av anledningar jag inte alls förstår spendera massor av tid med Lisas bror och hans pojkvän, samt två av Seans gamla kompisar från High School. Nu menar jag alltså verkligen massor av tid. De rundas visserligen av fint i avslutningen, men tar alldeles för mycket från den egentliga handlingen om Lisa och Seans, tack vare Anne, nu skakiga äktenskap. Samtidigt verkar det som att Anne haft särskilt lömska baktankar med sitt oanständiga förslag.

Varje gång vi får se Renée Zellwegers karaktär vet jag inte riktigt om jag ska skratta, gråta eller jubla. Hon är ju en riktigt duktig, Oscarsvinnande skådespelerska, så uppenbarligen är det meningen att hon ska spela en slags Sharon Stone á la Basic Instinct-karaktär.

Jag hade älskat att verkligen få såga What/If vid fotknölarna, för det var verkligen så det kändes under flera timmar av mitt tittande. Men jag måste erkänna att jag har blivit lite förförd av skiten. What/If kan nog vara det bästa av det värsta jag har sett på väldigt länge. Vi landar därför på en underhållande tvåa av fem i betyg.

Om du är sugen på en ny och bra serie, se istället vår lista över de bästa serierna 2019.