Recension: Weathering (2023)

16 april 2023 kl. 10:04

Välproducerad dussinthriller

Kortfilmen Weathering är välspelad och saknar inte ambitioner i berättandet. Men trots en spännande start blir filmen i slutändan inget mer än en välgjord men lättglömd skräckthriller.

Megalyn Echikunwoke
    Megalyn Echikunwoke
    Alexis Louder, Alfre Woodard, Jermaine Fowler m.fl.

I Weathering får vi möta journalisten Gemina (Alexis Lauder), som precis varit med om en mycket traumatisk upplevelse. Hennes man har lämnat henne och hon vandrar runt ensam i det tomma huset. Hennes mamma Serena (en alltid karismatisk Alfre Woodard) kommer på besök och undrar varför hon inte har låst ytterdörren. Det vet inte Gemina, som pratade bort det hela. Men tyngd av skulden från det hemska som hände henne börjar saker och ting förändras i huset. Frågan är – hinner hon agera innan det är för sent?

Att Netflix satsar på kortfilmer var något som i alla fall hade undgått mig. Ett kul initiativ som ger unga filmskapare chansen att visa vad de går för. Och det saknas sannerligen inte verkshöjd i Weathering, Megalyn Echikunwokes (Night School) regidebut. Men trots en intressant vinkel gällande förtrycket av svarta kvinnor i slutändan känns filmen lite för amatörmässigt berättad för att bli något extra.

Obegripliga drömsekvenser

Varje gång jag ser en kortfilm ställer jag mig frågan – hade jag velat se den här filmen vidareutvecklad till en långfilm? Svaret är nej. Även om jag gillar hur Echikunwoke planterar budskapet om svarta kvinnors utsatthet i en skräckkontext blir själva skräcken alldeles för lam. Det blir helt enkelt inte tillräckligt spännande inför och under filmens avgörande moment, och trots att jag tycker att Alexis Lauder spelar riktigt bra bryr jag mig inte om hennes karaktär. Filmens klippning blir också för hastig och effektsökande, speciellt när vad som ska vara suggestiva tillbakablickar körs samman med obegripliga drömsekvenser.

Vad jag däremot hoppas på är två saker. Att Megalyn Echikunwoke har en intressant röst blir tydligt direkt, så hon får gärna göra ett nytt försök med en berättelse i en annan kontext. För skräck- och thrillergenren känns inte riktigt som hennes i dagsläget. Dessutom gillar jag Netflix initiativ att inte bara göra sjutton säsonger av tittarporr som Stranger Things. Även om det antagligen bara kommer vara ungefär 250 personer som ser Weathering, är det betryggande att Netflix insett att de genom sin position kan kosta på sig att ge hungriga regissören chansen att visa vad de går för. Jag hoppas att de fortsätter med detta.

"Weathering" finns nu att streama på Netflix.