Tribes of Europa. Foto: Netflix

Tribes of Europa (säsong 1)

• 6 x 49 min
  • Action, drama
Uppdaterad kl. 18:02 | Publicerad 20 februari 2021 kl. 15:02

Postapokalyptisk spänning från Tyskland.

Det kan kännas som att världen håller på att gå under utanför fönstret. I Tribes of Europa har världen redan gjort det och visar hur framtiden kan komma att se ut i en mörk sci-fi-serie från Tyskland.

Philip Koch
    Henriette Confurius, Emilio Sakraya, Melika Foroutan, Oliver Masucci m.fl

Året är 2074 och Europa har gått vidare efter vad som kallas för Svarta December. Europas länder has rasat och förvandlats till små mikrostater med eget styre, levnadssätt och traditioner. I den lilla staten, eller triben, Origines flyter liver på i skogen. Men så kraschar en mystisk farkost inte långt från deras bas.

Vid farkosten hittas en liten svart låda tillhörande Atlantians. När lådan och farkosten tas till Origines bas attackerar den skoningslösa triben Crows invånarna. Många dödas, men EljaLiv och Kiano överlever attacken men separeras i samband med attacken. Alla tre tvingas nu kämpa för att överleva på olika platser i ett raserat Europa där ingen går säker.

Lyckas inte ta vara på möjligheterna

Samtidigt som det känns som att världen utanför våra vardagsrum brinner allt mer släpper teamet bakom den tyska succéserien Dark en mörk vision av framtiden. Precis som i Dark och andra tyska produktioner är Tribes of Europe inte rädd för att vara lite obekväm och stundtals brutal. Redan under första avsnittet bjuds vi på diverse avhuggna lemmar, litervis med blod och allmän blodtörstighet. För den som fortsätter titta efter det inledande avsnittet väntar en serie som både imponerar och besviker.

Europa efter att allt fullständigt skitit sig är en plats fylld av många mikrostater att hålla koll på. Det är till en början lite rörigt att hålla koll på allt och hänga med i handlingen när vi kastas in i serien. När alla märkliga namn och grupper börjar sätta sig utformas en grund för en intressant och spännande handling. Samtidigt droppas ständigt små godisbitar som lovar gott för fortsättningen. Tyvärr hinner dock säsongen avslutas innan säcken med alla godisbitar hunnit knytas ihop. Att bara ha sex avsnitt i en så stor serie som detta är känns något kort.

För den som gillar sci-fi och postapokalyptisk kommer troligtvis en hel del kännas igen. Det är ingen serie som på något vis kommer med något nytt, utan tar skamlöst ingredienser från bland annat The 100 och The Hunger Games. För det mesta funkar ingredienserna relativt bra i Tribes of Europa, men stundtals blir det lite för mycket och serien gör nästan parodi på sig själv och sin genre i stort. Trots det kommer nog serien ändå gå hem hos sci-fi-fansen.

Tribes of Europa bygger upp till något stort och lovar gott. Tyvärr faller den någonstans på vägen och lyckas inte hålla vad den lovar. Åtminstone inte i seriens första säsong. Om det blir någon säsong två kan jag inte säga, men jag hade inte blivit förvånad om vi fick se ytterligare två, eller fem säsonger om ett postapokalyptiskt Europa.