Uppdaterad 20 november 2021 kl. 10:11 | Publicerad 19 november 2021 kl. 17:11

Musikal baserad på musikal om att skriva en musikal.

Andrew Garfield spelar huvudrollen i Netflix senaste musikal, regisserad av skaparen bakom Hamilton – Lin-Manuel Miranda. Här får vi se den hårda kampen för att skapa en musikal.

Lin-Manuel Miranda
    Steven Levenson
    Andrew Garfield, Robin de Jesus, Vanessa Hudgens, Alexandra Shipp m.fl

När man pratar om musikaler är det svårt att inte ta upp megasuccén Rent. Men skaparen av Rent fick aldrig se vilken succé det blev till slut. Även om han visste att han en dag skulle ha en musikal på Broadway. Jonathan Larson (Andrew Garfield) kämpade under åtta års tid med sin musikal Superbia, som inte alls blev någon succé. Tick, tick... Boom! är en rockmonolog om hur det är att skriva en musikal och om Larssons outtröttliga kamp för att få ihop sin musikal.

Jonathan Larson jobbade som servitör, men drömde om Broadway. Hela tiden skrev han låtar och filade på sin storslagna och futuristiska musikal. Men den saknade något. En episk avslutningslåt. Hur mycket han än kämpade så fick han inte ihop det. Samtidigt kröp dagen för uppvisningen inför New Yorks alla producenter allt närmare. Skulle han hinna få ihop musikalen, eller skulle alla hans drömmar krossas?

Garfield imponerar i musikalrollen!

Att göra en musikalfilm är verkligen inget enkelt. Att spela i en musikal är inte heller lätt. Att spela huvudrollen i en musikalfilm, baserad på en musikal om att skriva en musikal är verkligen inte lätt. Trots det både imponerar och överraskar Andrew Garfield i rollen som den evigt kämpande och energiske Larson. Tittar man på bilderna på den riktige Jonathan Larson i eftertexterna är det nästan svårt att se om det egentligen inte är Garfield, så lik är han. Garfield bjuder inte bara på starka sångnummer, utan en värme och glädje som smittar av sig hela vägen till soffan.

Sen är det kanske lite fusk att backas upp och regisseras av musikalvärldens just nu allra största och mest självklara stjärna - Lin-Manuel Miranda. Det är uppenbart att kompositören i sin debut som regissör hittat något i Larson och hans enorma kärlek till musikalhantverket. Tick, tick...BOOM! är en varm hyllning och kärleksförklaring till både Larson och musikaler i sig. Vilka låtar sen! Alla kanske inte är superbra, men när vissa kommer igång är det svårt att sitta still.

Det är verkligen en film som berör. Inte bara på grund av Larsons motgångar, utan även på grund av det fina i att tro på det man gör och inte ge upp. Steven Levensons fina manus baserat på den halvsjälvbiografiska musikalen trycker precis på dessa punkter. Vissa större och viktigare delar i handlingen skyndas dock undan och får inte den plats den borde få. Trots det är det en musikal med värme och kärlek som ger en ett och annat att tänka på.

Efter att ha sett "tick, tick...BOOM"! gör det verkligen ont att veta att Jonathan Larson aldrig fick se den framgång som han förtjänade. I sin debut som långfilmsregissör bjuder Lin-Manuel Miranda oss på en varm och ständigt pumpande musikal med både glädje och sorg. Ni kan ju bara försöka att sitta still eller bli oberörda när ni tittar.