The Red Sea Diving Resort

The Red Sea Diving Resort (2019)

• 2 tim 9 min
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 05 augusti 2019 kl. 18:08

The Red Sea Diving Resort är årets mest lättglömda film.

"The Red Sea Diving Resort" är ett ännu ett verklighetsbaserat drama där karaktärerna framstår som endimensionella superhjältar snarare än människor. Vanligtvis duktiga skådespelare slarvas bort i en film, som varken hedrar minnet av de verkliga hjältarna eller engagerar som berättelse.

Gideon Raff
    Gideon Raff
    Chris Evans, Michael Kenneth Williams, Alessandro Nivola, Greg Kinnear, Ben Kingsley m.fl.
Chris Evans och Michael Kenneth Williams i The Red Sea Diving Resort.

The Red Sea Diving Resort baseras på den sanna historien om ett gäng Israeliska Mossad-agenter, som under tidigt 80-tal, räddade livet på hundratals Etiopiska judar. Detta genom att föra dem genom Sudan och tillbaka till Israel.

Filmens ton sätts redan i öppningsscenen där beskjutna Etiopier flyr till närliggande bilar. Snart upptäcker de att ett barn saknas. Är barnet i fara? Såklart. Till undsättning kommer den heroiske, vite Ari (Chris Evans), som i sista sekunden lyckas rädda barnet från dödens klor. En i grunden tragisk scen, som i ett nafs förvandlas till action? Absolut.

Liknande klyschor fortsätter sedan att avlösa varandra filmen igenom. Som när Ari med sitt team tvingats åka tillbaka till Israel. Hur han sömnlös ligger vaken om natten med vetskapen om att hans Etiopiska vän, Kebebe Bimro (en sanslöst bortkastad Michael Kenneth Williams) behöver hjälp. Det är smärtsamt att se hur mycket Gideon Raff vill påtrycka att Mossad-agenterna är hjältar. Och visst, de verkliga agenterna var säkert det, men i filmen framstår de aldrig som trovärdiga, riktiga människor utan enbart som osårbara karikatyrer. Sällan har min pannas bekymmersrynkor fått jobba såhär intensivt.

Stackars Chris Evans.

Vidare är det smärtsamt att se Chris Evans kämpa i en otroligt torftigt skriven roll. Mannen som nu har lagt Captain America bakom sig har i filmer som Snowpiercer (2013) och Gifted (2017) visat att han kan agera även utanför superhjältegenren. Dessvärre spelar han här en endimensionell hjältegestalt som skulle ha fått det att vattnas i munnen på Mel Gibson. Det blir nästan komiskt när Greg Kinnear och Ben Kingsley, som dyker upp i mindre biroller, bokstavligt talat beskriver honom som "hänsynslös och bortom kontroll".

Sammantaget är "The Red Sea Diving Resort" ytterligare en "direkt-till-Netflix-film" som inte imponerar. Speltiden på drygt två timmar känns olidligt lång. Med några få undantag (t.ex. Alex Garlands mästerliga Annihilation) har Netflix det förvånansvärt svårt att omvandla sitt enorma kapital till bra film. Kvalité före kvantitet, var det någon klok som sa.

Vill du istället se riktigt bra film? Spana in vår lista över de bästa filmerna 2019!