Uppdaterad 08 december 2019 kl. 13:12 | Publicerad 13 augusti 2018 kl. 18:08

"För dig som vill kolla på något otroligt lättsamt"

Jake Szymanski
    Kevin Burrows, Matt Mider
    Daniel Doheny, Geraldine Viswanathan, Sadie Calvano, Luke Spencer Roberts, Eduardo Franco m.fl.
Fyra av huvudrollsinnehavarna poserar skräckslagna framför kameran. FIlmens titel står längst ner i vitt och Netflix logga syns uppe till vänster.

I Netflix senaste originalfilm utnyttjar fem kompisar sitt springbreak-lov till en campingresa i skogen. De har kommit över ett vuxen-ID, så med en stor mängd alkohol, ordentligt med packning och sina äventyrslystna humör ger de sig ut i det vilda. Men redan första kvällen går allt åt pipan och semestern förvandlas till en krissituation de unga tonåringarna aldrig kunnat föreställa sig.

Medan en i gruppen flygs akut till sjukhuset med helikopter inser de övriga fyra snart att ett stort misstag har begåtts. Deras vän är på väg att förlora en av hans mest dyrbara ägodelar för alltid, och allt hänger på att det lyckas ta sig till honom på sjukhuset innan det är för sent. Men vägen dit visar sig vara krångligare än de tänkt och kantas av tuffa prövningar för hela gruppen.

Tre av ungdomarna står i skogen och stirrar förfärat med öppna munnar.

Tankarna dras direkt till filmer som Baksmällan-trilogin (2009-2013) och Due Date (2010). I en kamp mot klockan måste protagonisterna ta sig förbi hinder efter hinder, utmaning efter utmaning för att rädda filmen från att få ett olyckligt slut. Även om The Package har ett visst underhållningsvärde är skämten ofta på låga nivåer och gör filmen ganska tramsig. Det är dock uppenbart att det är själva syftet och resulterar därav i att den omogna humorn någorlunda accepteras. Hade regissören Jake Szymanski försökt göra större allvar av filmen hade min toleransnivå skrapat botten.

The Package är annars väldigt välspelad av den unga huvudrollsensemblen. De agerar bra mot varandra, mycket tack vare de oväntat välskrivna dialogerna. Tyvärr håller inte manuset samma nivå i sin helhet. Tempot är alldeles för ojämnt med sidospår i berättelsen som får det brådskande uppdraget att stanna upp och ibland nästan glömmas bort. Filmen är således aldrig särskilt spännande, utan får snarare betraktas som klyschig och förutsägbar.

Sammanfattningsvis är The Package en passande film för dig som vill kolla något otroligt lättsamt utan större krav på kvalitet. För den bjuder ändå in till en del skratt som får dess blotta nittio minuter att inte kännas helt bortkastade.