The Lovebirds (2020)

• 1 tim 26 min
20 maj 2020 kl. 20:05

En trevlig komedi för fredagsmyset

Ett bjäbbande par, spelade av Kumail Nanjiani och Issa Rae, får det hett om öronen när de hamnar mitt i en mordkomplott. Bjäbbandet håller rätt hög klass, vilket gör The Lovebirds till en rätt bra komedi att se en fredagskväll.

Michael Showalter
    Aaron Abrams & Brendan Gall
    Kumail Nanjiani, Issa Rae m.fl.
Lovebirds 2020

Jibran (Kumail Nanjiani) och Leilani (Issa Rae) har varit ihop i fyra år. Deras relation ser ut att vara över när de plötsligt hamnar mitt i en mordkomplott. Nu måste de försöka lösa fallet. Om de kan sluta bjäbba tillräckligt länge, vill säga.

Kumail Nanjiani (f. 1978) började som ståuppkomiker. Han slog igenom på den lilla skärmen i Silicon Valley där han spelade Dinesh, en dråpligt småaktig programmerare. Han fick även ett genombrott på film med självbiografiska The Big Sick och har nu skapat en filmkarriär på att spela missnöjda och evigt kommenterade karaktärer. Förra året spelade han mot Dave Bautista i Stuber. I The Lovebirds spelar han alltså mot Issa Rae, kanske mest känd från Insecure.

Leilani fungerar som ett rätt bra bollplank för Jibran och hans sarkastiska kommentarer om allt från milkshakes till hästar och orgier. Kemin mellan de två karaktärerna är smått dysfunktionell eftersom deras relation har uppenbara problem. Ibland blir dialogen mest babblig, men många gånger funkar den rätt bra. Som när de försöker ha en dämpad diskussion om det faktum att ingen kommer tro att de är oskyldiga för att han är pakistanier och hon är afro-amerikan. I samma scen bjuds vi på en liten monolog om tidigare nämnda milkshake.

"The Lovebirds" är inte årets komedi. Men det är en trevlig liten komedi, som bjuder på en del skratt. Dessutom lyckas filmen faktiskt säga något om hur svårt det kan vara att kommunicera i relationer. Jag vill inte kalla The Lovebirds för en romantisk komedi, eftersom folk då kanske tror att detta är en film i stil med Pretty Woman eller 27 Dresses, filmer som jag hatar. Men den bjuder faktiskt på lite lågmäld romantik.

"The Lovebirds" är en sån där film som passar rätt bra en fredagskväll med partnern. Förhoppningsvis bjäbbar ni lite mindre än Jibran och Leilani.