The Life Ahead

The Life Ahead (2020)

• 1 tim 34 min
16 november 2020 kl. 13:11

Oväntad vänskap med italiensk legend.

Den sista skådespelerskan från Hollywood guldålder tar nu plats i vårt moderna 2020-tal och på vårt Netflix. "The Life Ahead" är ett italienskt drama med tuffa undertoner och om mötet mellan olika generationer.

Edoardo Ponti
    Ugo Chiti, Romain Gary m.fl.
    Sophia Loren, Ibrahima Gueye, Renato Carpentieri m.fl.

Vi är i ett romantiskt och lantligt Italien och vinden blåser friskt även bland bakgatornas ojämna kullerstenar. Momo (Ibrahima Gueye) är en ung pojke, föräldralös och utan förutsättningar för att ta sig ur sin simpla och nedstämda tillvaro. Hans vardag består både av att langa droger åt en gatornas drogkung, och att försöka sno värdesaker på det lokala marknadstorget. En dag stjäl han från den äldre damen Madame Rosa (Sophia Loren), vilket får hans tillfälliga förmyndare att se rött.

Det olycksaliga mötet leder under omständigheter till att Madame Rosa får förbarma sig över den hemlöse pojken, trots deras tuffa start. Madame Rosa är en domderande och bestämd kvinna, men en dag upptäcker Momo att hon har siffror tatuerade på handleden – hon är nämligen en överlevare från förintelsen under andra världskriget.

Sophia Loren är fantastisk!

The Life Ahead är Sophia Lorens första film på 10 år och bara det är en anledning till att sätta tänderna i den dramatiska italienska pärlan. Hon är den sista levande skådespelerskorna från den revolutionerande guldåldern i Hollywood, har gjort otaliga ikoniska roller genom åren och vunnit hederspriser vid både Oscarsgalan och Golden Globe. En kvinna som varje filmälskare borde ha koll på, kan man minst säga. Här regisseras hon dessutom av sin egen son, Edoardo Ponti, som även han visar upp talang i att hitta det vackra i det svåra.

Minnesbilderna av förintelsetiden smärtar Madame Rosa och tack vare att Sophia Loren är en så pass fantastisk skådespelerska, iklär hon sig rollen med bravur. Jag har svårt att se att någon annan skulle kunna blanda elegans med sårbarhet på detta sätt, trots att det är en solig modern tid som vi möts av. De psykiska påfrestningarna hon upplever säger en hel del om att vi alltid måste ha historien – och hemskheterna under andra världskriget – någonstans i bakhuvudet och inte glömma bort de tragiska offren.

Allt som allt är det en lågmäld och aningen sorgsen film vi bjuds på, om den stora komplexiteten mellan religioner och generationer. Momo försöker tappert att förstå sig på den betydligt äldre Madame Rosa och hennes jobbiga bakgrund, vilket gör att en ganska oväntad relation och förståelse börjar färga av sig på deras två väsentligt olika liv. Ibland kan även de finaste vänskaperna uppstå när man minst anar det - och mellan helt oväntade personer.

För mer läsning, spana in vår lista med de bästa nya filmerna på Netflix!