The Haunting of Hill House (säsong 1)

The Haunting of Hill House (säsong 1)

• 10 x 50 min
  • Drama, skräck, mysterium
Uppdaterad 07 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 18 oktober 2018 kl. 20:10

Årets överlägset bästa dramaskräckis stavas "The Haunting of Hill House"!

Det finns en uppsjö av filmer och serier inom skräckgenren, många av en väldigt varierande kvalitet. För de flesta skräckfrälsta räcker det kanske att bli skrämda, för att upplevelsen ska kännas lyckad. "The Haunting of Hill House" kommer visserligen (utan tvekan) att lyckas skrämma sina tittare, men seriens hemliga vapen finner vi under dramabitarna.

Mike Flanagan (skapare)
    Mckenna Grace, Carla Gugino, Timothy Hutton, Kate Siegel m.fl.
Haunting of hill house

Mike Flanagan har nämligen skapat en riktigt läskig dramaserie, snarare än en skräckserie med dramainslag. Kärnan i The Haunting of Hill House är, trots seriens namn, inte själva huset utan familjen som en gång i tiden bodde i det. Hur händelserna innanför husets till synes onda väggar har format de fem nu vuxna barnen. Desto mindre du vet om själva grundhandlingen, desto bättre.

Till en början var min egen pepp inför "The Haunting of Hill House" så gott som obefintlig. Det må finnas en hel del lyckade skräckfilmer, men på tv-sidan är det desto ovanligare att lyckas få en historia på tio timmar att gå ihop. Här har däremot Flanagan lyckats få till en mogen och stundtals oerhört gripande historia om en splittrad familj, tyngd av sitt gemensamma förflutna. Som dessutom är skitläskig ovanpå det.

Något helt annat som förtjänar en hel del beröm, är hur välcastade samtliga skådespelare är. Serien utspelar sig nämligen parallellt i både dåtid och nutid, där olika skådespelare alltså spelar samma karaktärer vid olika åldrar. Trots att man som tittare kastas fram och tillbaka i tiden från en scen till en annan, bryts aldrig magin i The Haunting of Hill House. Tidshoppandet knyts dessutom ihop exemplariskt under säsongens andra halva.

Haunting of Hill house säsong 1

Det sjätte avsnittet har av många redan hunnit hyllas som ett av årets bästa. Hela avsnittet består i princip av fyra scener, varav den längsta på arton gastkramande minuter (helt utan klipp) är riktigt imponerande. Ett avsnitt som i sig gör det värt att ge säsongen en chans.

Värt att notera är också att Flanagans egen fru, Kate Siegel, spelar den vuxna versionen av Theodora Crain. "Theo" är ett av mellansyskonen i familjen och har enligt mig en särskilt intressant sidohistoria, som till och med hade varit värdig en helt egen serie.

Jag har svårt att se hur en andra säsong av The Haunting of Hill House skulle gå att få till, om det inte sker i form av fristående säsonger. Men jag ser gärna en spinoff där vi får fördjupa oss mer i Theodora Crains liv specifikt. Oavsett vilket får den första säsongen, om familjen som bodde i det hemska huset Hill House, mina varmaste rekommendationer.

För mer läsning, se vår lista över årets bästa serier.