The Crown säsong 2

The Crown (2016) - säsong 2

• Drama, biografi, historia
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 09:12 | Publicerad 12 december 2017 kl. 19:12

"The Crown" säsong 2 - det fortsatta dramat om drottning Elizabeth II levererar

I säsong två av "The Crown" får vi bekanta oss med en mognare drottning Elizabeth som står inför nya privata och politiska problem. Framgångsingredienserna från den första säsongen är kvar, och har nu förädlats, vilket gör säsong två ännu sevärdare.

Claire Foy, Matt Smith, Victoria Hamilton m.fl.

recension the crown

Oavsett om du är britt eller inte går det enbart att beundra drottning Elizabeth II. Hon har varit Storbritanniens drottning sedan 1952, och är den brittiska monark som har regerat under längst tid. Hennes digra CV är fullproppat med titlar och ordnar och hon är exempelvis den personen i Storbritannien som inte behöver ta körkort för att kunna köra ett fordon. Vart drottningen än går lyser hennes pompösa aura, men hon har fått slita för att vinna omgivningens respekt.

Det har varit tämligen sparsamt med porträtt på drottningen i filmvärlden. Elizabeth från 1998 med Cate Blanchett i huvudrollen är kanske det största exemplet, och som nio år senare fick en ljummen uppföljare. Men även The Queen från 2006 med Helen Mirren i rollen som drottningen, skriven av manusförfattaren Peter Morgan. Samme Morgan ligger bakom den påkostade tv-serien The Crown som hade premiär förra året, och som fokuserar på drottningens tidiga år vid kronan. Den blev en dunderhit direkt och många applåderade seriens autenticitet och resurser. Den andra säsongen släpptes nyligen och begäret att utbrista i ”bäst hittills!” är starkt.

I den andra säsongen av The Crown får vi följa en mognare Elizabeth vars ledarskap sätts ordentligt på prov, såväl politiskt som privat. Året är nu 1956 och Suezkrisen är ett faktum, en konflikt som ledde till att Storbritannien, Israel och Frankrike förklarade krig mot Egypten. Samtidigt hänger hennes och prins Philips äktenskap på en skör tråd.

The Crown är ett hav av minnesvärda rollprestationer. Allt från John Lithgows buttra Winston Churchill, till Claire Foys starka porträtt av huvudpersonen Elizabeth, övertygar. Just Foy är som klippt och skuren i rollen och tillför den mänskliga värme som har gjort drottningen till den hon är i dag.

En annan framgångsfaktor i The Crown är det växlande tempot. Från att vara lika långsamt berättat som när en sengångare ska byta träd, kan tempot när som helst accelerera, och mycket tack vare musiken som den store Hans Zimmer har komponerat. Hans patenterade stråktoner blir ibland så intensiva att serien känns som en Christopher Nolan Batman-film, och ibland jag tror att Jokern ska ploppa upp.

Den påkostade scenografin var en av framgångsfaktorerna i den första säsongen och är lika påkostad i den andra. Serien är en av världens dyraste och varje avsnitt har en budget på fem miljoner dollar. Den andra säsongen av The Crown kommer inte att göra fansen besvikna. Framgångsrecepten är kvar, men storyns intensitet har skruvats upp ytterligare ett snäpp vilket gör att jag gärna utbrister i "bäst hittills!”

TIPS: Filmtopp listar de bästa serierna de senaste åren.