• 4 x 60 min
08 oktober 2021 kl. 19:10

Berättelsen om hur Google stal en idé.

Har du hört berättelsen om hur Google stal idén och koden för Google Earth från ett par tyskar? Antagligen inte. I Netflix serie The Billion Dollar Code får vi reda på hur det faktiskt gick till.

Robert Thalheim, Oliver Ziegenbalg
    Leonard Schleicher, Marius Ahrendt, Seumas F. Sargent, Lukas Loughran m.fl

Berättelsen börjar i början av 90-talet i Tyskland. Muren har nyss fallit och det råder kaos på flera ställen i Berlin. På en olaglig klubb träffas konststudenten Carsten Schlüter (Leonard Schleicher) och det tekniska geniet Juri Müller (Marius Ahrendt). De två blir snabbt nära vänner och börjar skissa på något som kommer att revolutionera hela den tekniska världen.

Efter flera långa kvällar kommer killarna till slut på idén och grunden till det digitala kartprogrammet Terravision. Den tyska telekomkoncernen Deutsche Telekom fattar snabbt intresse för konceptet och får ut konceptet på stora mässor över hela världen. Terravision är namnet på allas läppar. Ungefär 20 år senare sitter Schlüter och Müller i rättegång mot den globala teknikjätten Google. Google Earths kod är nämligen identiskt med Terravision menar tyskarna.

Oerhört intressant och gripande berättelse.

Egentligen är berättelsen som The Billion Dollar Code bygger på inte något nytt... eller jo. Storyn i sig är väldigt okänd, och innan seriens premiär ger en Googlesökning på Terravision inte alls många träffar. Det som däremot inte är nytt är den klassiska David mot Goliat-grund som den står på. Då det handlar om teknik och hemsidor drar nog många kopplingen till filmen The Social Network om Facebook, med all rätt. En del liknelser finns i serien och frågan är om vi inte kommer få se fler filmer eller serier om hur teknikjättar kör över den lilla kodaren, eller hur dessa jättar har skapats.

Konceptet kring David mot Goliat där den store jätten slåss mot den lilla människan, eller företaget, är ett koncept som serieutvecklare hemskt gärna använder. I The Billion Dollar Code är det dock bättre använt än vad det brukar vara och är en serie som är svår att slita sig från.

Serien kan till viss del ses som en dokumentärserie och ett historiskt tidsnedslag, men med skådespelare. Här får vi på ett intressant och så här i efterhand nästan humoristiskt vis se hur teknik och internet växer fram eller sågas. Det hela är välskrivet och känns överlag väldigt påkostat med få bildrutor som inte är genomtänkta eller känns tidstypiska. Dessutom bjuder serien på ett riktigt bra manus och skådespelare som alla högpresterar.

Trots att serien är svår att slita sig från och som verkligen stannar kvar i ens skalle så känner jag ändå någonstans att det är lite långt. Det är en serie på fyra avsnitt där samtliga avsnitt klockar in strax över timmen. Kanske hade den tjänat ännu mer på att öka tempot lite och gjorts om till en längre film? Vissa delar av serien känns nämligen inte helt nödvändiga och detaljerna blir ibland väldigt detaljerade.

Jag är verkligen glad att berättelsen om Terravision och Google Earth kom upp till ytan efter alla dessa år. Ännu gladare är jag för att någon tyckte att det var en berättelse som skulle göra sig bra som serie, för det gör det sig verkligen. Lite lång och i sig kanske inte särskilt nyskapande, men en serie som absolut är värd att se och uppslukas av.