• 2 tim 12 min
Uppdaterad 06 december 2019 kl. 15:12 | Publicerad 17 november 2018 kl. 09:11

En färgstark antologi som iscensätter våra drömmars västern.

Bröderna Coen har en väl genomförd Netflixproduktion i västernantologin "The Ballad of Buster Scruggs".

Tim Blake Nelson, James Franco, Liam Neeson, Brendan Gleeson, Tom Waits m.fl.
Tim Blake Nelson i The Ballad of Buster Scruggs. Foto: Netflix.

"The Ballad of Buster Scruggs" är en antologi bestående av sex berättelser från den Vilda Västern. I dessa sagor får vi följa olika karaktärer i deras vardagsliv. Det hela inleds med en sjungandes ridande revolverman på flykt från rättsväsendet som söker sig till närmaste stad för att kunna spela ett parti poker, för att sedan fortsätta med bland annat en guldgrävare på jakt efter sitt livs rikedomar, en bankrånare och en kvinna på resande fot med en karavan där faror lurar överallt längs vägen.

The Ballad of Buster Scruggs
Tom Waits i The Ballad of Buster Scruggs. Foto: Netflix.

Bröderna Coen har i "The Ballad of Buster Scruggs" lyckats fånga precis det där magiska och äventyrliga som man i sina fantasier drömt om att vilda västern såg ut och fungerade. Med sina lägereldssagor låter de oss dyka in i den enes spännande verklighet efter den andre och skapar gripande möten mellan den melankoli som präglade tidsepoken genom sjukdomar, girighet och död, med en romantiserad atmosfär av nyckfullhet, livsglädje och naivitet.

The Ballad of Buster Scruggs bjuder på både dramatik, äventyr och skratt, men samtidigt bär den ett täcke av mörker över sig. Det är en lekfull, men samtidigt gravallvarlig bild som brödernas historier skildrar av Vilda Västern. Sagorna varierar stort vad gäller lättsamhet och dysterhet. Vissa bjuder in till skratt, andra närmare ångest. Dessa växlingar mellan tempon, toner och känslor blir ibland dessvärre något distraherande. Varje historia är i sig gripande, men i följd stjäl de intresse från varandra.

Helhetsintrycket blir ändå ett fantastiskt välproducerat västerndrama, välskrivet manus, snygga foton, vacker scenografi, överlag starka skådespelarinsatser och gripande historier med precis så färgstarka karaktärer som man kan förvänta sig av Coen-bröderna. Men då The Ballad of Buster Scruggs underhåller mer än vad den gör avtryck når den inte riktigt samma höjder som deras främsta verk.

För mer läsning, se också vår lista över de bästa västernfilmerna som har gjorts.