19 september 2020 kl. 18:09

Meningslös och urtråkig uppföljare.

Netflix har under åren pumpat ut flera meningslösa och rent ut sagt, riktigt dåliga filmer. Nu har man släppt ännu ett sådant exempel. En uppföljare som vi egentligen inte behövde.

McG
    Dan Lagana, Brad Morris, Jimmy Warden, McG
    Judah Lewis, Jenna Ortega, Bella Thorne, Emily Alyn Lind m.fl

Första Babysitter-filmen kom 2017 och handlade om Cole som spionerade på sin barnvakt i hemmet när han egentligen skulle ha gått och lagt sig. Det skulle han inte ha gjort, för det visade sig att barnvakten och hennes var med i en livsfarlig kult som dödade människor för att få deras blod. Den gången lyckades Cole undkomma alla blodtörstiga tonåringar i sitt hem, men ingen trodde att han hade jagats av en kult.

När den nya Babysitter-filmen tar vid är det fortfarande ingen som tror honom, och hans föräldrar tvingar honom att äta mediciner och gå i terapi för att bli av med vad de misstänker är vanföreställningar. Cole får inbjudan att fly ut med sin bästa vän, Melanie, till en husbåt. Men inbjudan visar sig vara allt annat än fredlig. När kulten plötsligt dyker upp på båten tvingas Cole åter kämpa för sitt liv.

Ny film till Netflix bottenskrap.

Det finns en hel del filmer och serier i Netflix ständigt växande katalog som kan klassas som bottenskrap. Jag har själv sett och genomlidit flera av dessa filmer, och vissa har recenserats av andra hos oss på Filmtopp. The Babysitter: Killer Queen är utan tvekan en film som kan räknas in till kategorin "bottenskrap" hos Netflix.

Jag vet ärligt talat inte riktigt var jag ska börja. Även om filmen klockar ut på drygt 90 minuter så känns genomlidandet snarare som en hel arbetsdag. Redan efter en kvart känner jag att jag inte klarar av mer, men tänker att: "det kanske blir bättre sen". Men det blir det inte. Istället sitter jag kvar framför filmen och efteråt känner jag en stark känsla av att ha klarat av en imponerande bedrift.

Filmen är inte bara oerhört förutsägbar och intetsägande. Den radar även upp kliché efter kliché, redan i inledande minuterna. Vi har den blyga killen på highschool, som sjävklart är kär i sin bästa vän - den snyggaste tjejen på skolan. Vi har den nya skumma tjejen i klassen, som självklart är helt svartklädd. Killer Queen är skriven som en komedi och skräckfilm. Men den är varken rolig eller särskilt läskig. Dessutom är splatterscenerna mesiga, trötta och platta. Om jag skulle tvingas lyfta något positivt så är det väl att sluttwisten inte är helt värdelös.

Detta är verkligen en film som inte lyckas med mycket. Det är tråkig komedifilm, splatterlös splatterfilm och en mesig skräckfilm. Även om du gillade första Babysitter-filmen så är jag rädd att uppföljaren kommer att göra dig besviken. Men om du har ungefär nittio minuter av ditt liv som du gärna kastar bort, då är detta en film för dig.

För mer läsning ---> Scrolla vidare! Spana också in vår lista med nya och bra Netflixfilmer!