"Star Trek: Discovery" (säsong 2)

"Star Trek: Discovery" (säsong 2, avsnitt 1-6)

• 14 x 60 min
  • Action, Drama, Äventyr
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 18:12 | Publicerad 26 februari 2019 kl. 17:02

"Star Trek: Discovery" har hittat en underhållande och vacker ton i sitt berättande.

Det är inte helt lätt att återuppliva gamla serier eller filmer, även fast det är precis det som verkar vara modet inom film och tv-skapande just nu. Reboot, revival och "inspirerad" av valfri-het-titel-från-förr annonseras om vart annat.

Alex Kurtzman, Bryan Fuller (skapare)
    Sonequa Martin-Green, Doug Jones, Anthony Rapp m.fl.
star trek discovery
Sonequa Martin-Green i "Star Trek: Discovery". Foto: Netflix

Sällan leder det hela vägen fram till en färdig film eller serie, oftast inser distributörerna att det inte håller hela vägen fram... om filmen eller serien faktiskt blir gjord lever den sällan upp till fansens höga förhoppningar. Här lyser däremot Star Trek: Discovery som en klar stjärna i det gigantiska universumet av återupplivade serier.

Star Trek har några av branschens allra tuffaste och mest hängivna fans. Men i dess universum har flera serier och filmer gjorts och utspelat sig i olika tidslinjer genom åren. Det är därför, om det görs rätt, ett av de smartaste ställen att satsa en hel del pengar på. CBS All Access, en förhållandevis ny streamingtjänst i USA, har insett att de kan vara "Star Trek-appen" för en hel generation. Star Trek: Discovery är bara en av totalt fem serier som streamingtjänsten har under utveckling just nu.

Den första säsongen möttes inledningsvis av viss kritik när de första avsnitten verkade styra lite väl långt bort från vad en "vanlig" serie inom Star Trek-universumet brukat vara. Men för alla oss som fortsatte att följa serien och såg vad seriens skapare hade hittat på under säsongens andra halva, så fanns det ingen tvekan om att CBS All Access visste precis vad de höll på med.

star trek discovery
"Star Trek: Discovery". Foto: Netflix

Under den andra säsongen av Star Trek: Discovery har det mer traditionella upplägget med "ett problem per avsnitt" utnyttjats exemplariskt, samtidigt som en underliggande story om Spocks mystiska försvinnande hela tiden driver oss samman och knyter ihop avsnitten. Serien är genomgående välskriven, med grym musik och fantastiskt foto. Det känns påkostat och välgjort från början till slut.

Med tanke på att Netflix sitter på de globala rättigheterna, vilket gör att vi här i Sverige (och resten av världen) kan ta del av avsnitten redan dagen efter CBS All Access-sändningarna, så har Star Trek-universumet lyckats hitta en stor publik. Inför den första säsongen fick seriens huvudrollsinnehavare skriva på ett kontrakt för hela fem potentiella säsonger, med de fyra ytterligare projekten under utveckling verkar det som att vi fortfarande har mycket att se fram emot. Det bådar riktigt gott.