Evin Ahmad om Snabba Cash säsong 2: "Svåraste jag gjort"

Recension: Snabba Cash (säsong 2)

• 6 x 45 min
  • Krim, drama
21 september 2022 kl. 08:09

En mörkare fortsättning för Leya och Ravy

Succéserien Snabba Cash är tillbaka med en ny säsong. Den här gången sätts allt på sin spets för både Leya och Ravys gäng. Döden är ständigt närvarande och lurar bakom varje hörn, samtidigt som pengarna större än någonsin.

Oskar Söderlund
    Evin Ahmad, Dada Fungula Bozela, Ayaan Ahmed, Khalil Ghazal m.fl

När" Snabba Cash" första säsong landade på Netflix i april förra året mer eller mindre lamslog den landet. Precis som när Jens Lapidus första bok Snabba Cash släpptes 2006 och när första filmen kom 2010 var första säsongen av Snabba Cash allt som folk pratade om under ett bra tag. När det nu är dags för andra säsongen är förhoppningarna naturligtvis skyhöga. Speciellt efter en föregående säsong som var så rafflande och spännande.

Här möter vi samma personer som i förra säsongen. Handlingen kretsar runt Leya och hennes jakt efter pengar i företagsvärlden med börsnoteringar och affärer. Samtidigt försöker Ravy återigen bygga upp sitt imperium som hotades under förra säsongen. Det är dock inte bara han som försöker ta över marknaden på gatorna. En ny konkurrent med namnet Zaki går in stenhårt för att ta över drogmarknaden och låter ingen komma i hans väg.

Extra mörker och extra allt i nya säsongen

För att gå rakt på sak och döda eventuella tveksamheter eller funderingar på om Snabba Cash säsong 2 klarar alla förhoppningar är svaret ja – med råge. Den är på mer eller mindre alla plan bättre än premiärsäsongen. Inte för att den första säsongen var dålig, inte på något vis. Den andra säsongen har bara dragit upp i alla reglar, vässat alla kanter och sänkt ljuset rejält. För den här gången är det verkligen mörkt på riktigt. Mörkt och mycket spännande.

Snabba Cash säsong 2 har ett mörker och en obehaglig känsla av äkthet som sköljer över en som en filt i höstmörkret. Den tar upp mycket av det vi läser om i tidningarnas mörka rubriker. Det är skjutningar som avlöser varandra, unga som lockas in i kriminalitet och en droghandel som är mer närvarande än någonsin. Samtidigt som vissa serier ibland kan vilja finputsa eller försköna verkligheten så vill Snabba Cash visa hur jävlig verkligheten faktiskt är 2022. Den är dessutom mer blodig och rå än tidigare. Vid vissa tillfällen kommer vissa tycka att det blir lite väl blodigt.

"Jobbigt att den inte är längre"

Recension: Snabba Cash (säsong 2)
Adam Kais som Zaki i "Snabba Cash". Foto: Netflix.

Säsongens nya gangsterkaraktär Zaki är kanske den som bidrar mest till den förhöjda råhet och höga dos av blodspill. Denna fullkomligt iskalla och skoningslösa gangster gör inte bara livet jobbigt för Ravy och hans gäng, utan är även med och ger serien mer kvalitet. Briljant spelad av Adam Kais. Briljanta skådespelarinsater ser vi även hos flera andra, som även imponerade i förra säsongen. Evin Ahmad, som borde vara ett namn för Hollywood, Dada Fungula Bozela, Ayaan Ahmed och Khalil Ghazal bara för att nämna några som är med och gör den andra säsongen så bra och obehagligt trovärdig.

Det som är jobbigt med den nya säsongen av "Snabba Cash" är att den inte är längre. Efter bara en kväll eller helg sitter man redan och ropar efter fler avsnitt. Så svårt är det nämligen att slita sig från säsongen. Mycket på grund av den där filten av mörker och äkthet. Den andra säsongen lever upp till förväntningarna efter den första och höjer temparaturen ännu mer inför vad som förhoppningsvis blir en tredje säsong.