Netflix har producerat ännu en meningslös thriller.

Streamingjätten har producerat en rad fantastiska filmer och framförallt serier. Men ibland känns det som att de behöver dra ner kvantiteten aningen. "Secret Obsession" är en sådan påminnelse.

Peter Sullivan
    Peter Sullivan, Kraig Wenman
    Brenda Song, Mike Vogel, Dennis Haysbert m.fl.
Mike Vogel och Brenda Song i Secret Obsession. Foto: Netflix

En mörk kväll blir nygifta Jennifer (Brenda Song) attackerad vid en mörk rastplats. Hon överlever, men hamnar på sjukhus med svåra skador och minnesförlust. Hennes make, Russell (Mike Vogel), finns vid henne sida genom hela läkningsprocessen och gör allt för att hjälpa henne komma på fötter igen. Samtidigt har kriminalaren Frank Page (Dennis Haysbert) inlett en ensam jakt på sanningen bakom attacken som visar sig vara mer mystisk än vad han först anat.

Tillbaka i sitt gamla hem går Jennifers återhämtning framåt, men hon störs av traumatiska minnesbilder. Att inte komma ihåg något av sitt förflutna och samtidigt vara rörelsehindrad är frustrerande, och när hon till slut börjar få grepp om verkligheten börjar tvivlen komma och snart vet hon inte vad hon ska tro eller lita på.

Brenda Song i Secret Obsession. Foto: Netflix

Tankarna dras till det mystiska skräckdramat "Before I go to Sleep" (Rowan Joffe, 2014), med den stora skillnaden att den historien faktiskt är någorlunda gripande, välspelad och har ett godkänt produktionsvärde. Det enda jag kan uppskatta med Secret Obsession är Brenda Song. Hon är den enda som bidrar med något av substans till dessa ofantligt förutsägbara 97 minuter.

Även om filmen är skriven och regisserad av två personer med gott om erfarenhet i bagaget, känns det hela som ett amatörprojekt skapat av ett gäng kompisar, som har sett alldeles för många filmer tillsammans och nu tror att de har det perfekta receptet på en bra dramathriller. Och att de i sin entusiasm glömmer bort logiken och enbart bryr sig om hur det hela ser ut. Medan de sedan och gör high five med varandra medan skakar kritikervärlden långsamt på huvudet.

Se hellre någon av filmerna på vår lista över de bästa skräckfilmerna.