Recension: YOU (säsong 4, del 1)

Recension: YOU (säsong 4, del 1)

• 5 x 50 min
Sofie Landgren
Uppdaterad 10 februari 2023 kl. 15:02 | Publicerad 08 februari 2023 kl. 18:02

Så var första avsnittet av Netflix succéserie

Joe Goldberg är tillbaka i serien "YOU" på Netflix, nu med en ny identitet, i ett nytt land, men, med samma besatthet över Marienne Bellamy från förra säsongen. Den här gången ser det dock ut som att vi får följa med på ett klassiskt "murder mystery".

Sera Gamble, Greg Berlanti
    Penn Badgley, Tati Gabrielle, Charlotte Ritchie m.fl.

Seriemördaren och stalkern Joe har intagit Londons gator

Joe Goldberg Netflix YOU säsong 4 poster

Möt professor Jonathan Moore

I finalen på den tredje säsongen av Netflix omåttligt populära serie YOU fick vi se när seriemördaren Joe Goldberg lyckas fabricera sin egen död genom att tända eld på sitt hus med sin fru kvar inuti. Det stod i tidningar över hela landet att han hade omkommit i branden, men i själva verket lämnade han sin bebis hos ett par han litar på för att resta till Europa och hitta sin senaste besatthet Marienne Bellamy, som rymt för att komma undan honom.

Trots manusförfattarnas försök till att få nytt liv i historien via ett familjeliv med barn och fru i föregående säsong så är utgångsläget alltid det samma. Vi har sett samma historia återupprepas i alla tidigare säsonger. Joe fattar tycke för en tjej, blir besatt, börjar stalka henne, börjar mörda folk som på något sätt gjort henne illa. Det känns så urvattnat det kan bli. Men, säsong fyra verkar trots allt bjuda på en ny tagning, vilket gör den extra intressant.

Säsong fyra tar vid med att Joe numer bor i London under ytterligare en ny identitet, Jonathan Moore – professor i litteratur på ett universitet i London. Han bor i en lägenhet som han har fått via universitetet och den ligger passande nog mitt emot kollegan Malcolm och hans flickvän Kates lägenhet. Joe, eller snarare Jonathan som han kallar sig, gör det han alltid gör, observerar varje steg hans grannar tar och får snabbt tampas med att inte få upp ett intresse för Kate. Han har inte tid för att få känslor för någon annan, han måste fokusera på Marianne.

Joe Goldberg Serien You Säsong 4 Netflix

Stereotypiska karaktärer i brittisk överklassanda

Jonathan älskar London och dess kulturella invånare, han är fascinerad över att folk faktiskt läser vettiga böcker, och trivs i stadens atmosfär. Givetvis gillar han inte alla människor han stöter på, utan avskyr exempelvis kollegan och grannen Malcolm som kommer från en rik familj. Han ser ner på Malcolms förkärlek till fest, alkohol och droger och tycker att flickvännen Kate förtjänar någon bättre. När Kate en kväll blir utsatt för två rånare är Mr. Moore av en händelse i krokarna och lyckas rädda henne. Som tack för sin heroiska insats blir han medbjuden på en fest av Malcolm och Kate. Här får han träffa en mängd olika karaktärer som manusförfattarna faktiskt har lyckats göra intressanta, man vill veta med om dem. De är rika, kända och har en anknytning till varandra. Det hela slutar med att Jonathan vaknar upp hemma på sin soffa med enbart små fragment av gårdagens festligheter och nya bekantskaper i minnet.

Malcolm You Säsong 4 Netflix

Första mordet kommer snabbt

När Jonathan tar sig upp från soffan med en bakfylla som heter duga så ser han en man liggandes på köksbordet i periferin – död, helt blodig och med en kniv i bröstet, ett lillfinger saknas. Jonathan minns ingenting. och han måste snabbt göra sig av med liket.

Det slutar med en twist

Serien inleds i samma anda som den alltid gör, Joe tar sig runt och spanar på folk samtidigt som vi får höra hans långa monologer om vad som händer i omgivningen. Det känns tryggt och familjärt, men det tugget känner vi oss redan lite mätta på. Men, då kommer slutet på avsnitt ett, och det är kvittot på att det kan bli en säsong väl värd att följa. Kate tvingar med Jonathan till en middag med alla sina vänner, och innan han kliver in får han ett sms från en okänd person som indikerar att det är hen som är mördaren. Så, vem av alla dessa bekantskaper från festen är egentligen mördaren? Det får vi reda på i fortsättningen av den fjärde säsongen av YOU som verkar gå i en klassisk "murder-mystery"-anda.

Missa inte del ett av den fjärde säsongen av serien YOU på Netflix nu den 9 februari.