Recension: Who Is Erin Carter? – Evin Ahmad glänser i actionthrillern

• 7 x 50 min
  • Action, Thriller
Emil Oscar Rasmussen
24 augusti 2023 kl. 17:08

Svenskan bär Netflix-serien på sina axlar

Evin Ahmad spelar huvudrollen i Netflix engelskspråkiga miniserie "Who Is Erin Carter?" – en actionthriller med ett soligt Barcelona som spelplats. I de inledande avsnitten bär det svenska stjärnskottet serien på sina axlar, mer eller mindre på egen hand, och räddar den från ett dystert betyg.

Jack Lothian
    Ashley Way, Savina Dellicour, Bill Eagles
    Evin Ahmad, Indica Watson, Sean Teale, Susannah Fielding, Charlotte Vega, Pep Ambròs m.fl.

Självklarheten med vilken Evin Ahmad snabbt har etablerat sig som en av Sveriges mest spännande skådespelare har känts fullt naturlig tack vare hennes obestridliga talang. Med det i åtanke bör det inte komma som en överraskning att hon glänser med samma självklarhet även i en internationell huvudroll. Trots det är det omöjligt att inte förundras över hennes anspråkslösa självförtroende i Netflix actionthriller Who Is Erin Carter?

Who Is Erin Carter? är en miniserie med goda ambitioner som dessvärre lider av brister i detaljerna. Allt från dialog till klippning (inte minst i många av actionscenerna) svajar rejält, men det vägs till stora delar upp av Evin Ahmads fullkomligt lysande insats. Det är svårt att sätta ord på vad som gör hennes prestation så imponerande, men sättet som hon tar sig an sin roll upplevs som naturligt på ett sätt som för tankarna till en Alicia Vikander i högform.

Evin Ahmad hör hemma på den internationella scenen – hon förtjänar ett genombrott utanför Sveriges gränser, och det är enkom på grund av henne som Who Is Erin Carter? får en snäll trea i betyg istället för en svag tvåa.

Recension: Who Is Erin Carter?

Vem är Erin Carter?

Erin Carter (Ahmad) flyr England i gryningen tillsammans med sin dotter Harper (Indica Watson). Fem år senare jobbar hon som vikarierande lärare i Barcelona och är gift med läkaren Jordi (Sean Teale). Varför hon valde att fly de brittiska öarna den där disiga morgonen är mysteriet som kommer att genomsyra miniserien, men flykten ser ut att ha varit ett bra beslut.

Bortsett från typiska vardagsproblem lever Erin ett smått idylliskt liv i Barcelona – tills det förflutna givetvis kommer och knackar på dörren. Erin och Harper hamnar mitt i ett rån, och när rånarna känner igen Erin inleds en desperat kamp för att låta djupt begravna hemligheter förbli dolda.

Premissen känner vi igen, men Who Is Erin Carter? strösslar även mysteriet kring Erins förflutna med utmaningar präglade av hennes nutid. Dottern Harper gör sig fiender i skolan och har det kämpigt psykiskt, Erin försöker landa en fast anställning som lärare och i grannskapet finns det både en och två individer som skapar helt andra problem för henne. Två avsnitt in i miniserien kan det till och med vara så att detta strössel ges lite för mycket utrymme på bekostnad av det huvudsakliga mysteriet.

Evin Ahmad är Erin Carter

Skavankerna i "Who Is Erin Carter?" är aningen fler än vad det går att blunda för. Jag har redan nämnt dialogen (som exempelvis bjuder på klumpig exposition och malplacerade repliker) och klippning som inte alltid håller måttet (vilket leder till att actionscenerna i vissa fall dödar spänningen istället för att intensifiera den), men även världen känns slarvigt uppbyggd.

Vi ser Erin, Harper och Jordi bo i vad som måste vara ett av Barcelonas flådigaste områden, med utsikt över hela staden och grannar som kan bjuda in till skrytfester där de har isskulpturer av sig själva. Trots det, och trots att Jordi arbetar som läkare, verkar de inte ha råd att betala någon för att fixa sin kran i köket och Erin säger sig desperat behöva en befordran för att ha råd med Harpers skola. Liknande detaljer som dessa gör att både världen känns slarvigt uppbyggd och mycket av konflikten känns forcerad eller alltför slumpartad.

Det ska sägas att recensionen är baserad på blott två av sju avsnitt, och det kan mycket väl vara så att nya spår av handlingen och nya karaktärer kan komma att ge helheten ytterligare lyft. Exempelvis introduceras Denise Gough i slutet av det andra avsnittet – en skådespelare som jag tycker stod för en imponerande insats i Andor och som mycket väl kan komma att bli en värdig lekkamrat till Evin Ahmad. Det ska också nämnas att de övriga skådespelarna i serien är allt annat än dåliga; de har bara inte samma förmåga som Evin att förvandla en stundtals haltande dialog till någonting naturligt.

Oavsett vilken riktning serien tar, går det inte att komma ifrån att det är Evin Ahmad som bär den här serien och är den här serien, under de inledande avsnitten. Det finns viss spänning, det finns gåtor att lösa och det finns en hel del intressanta karaktärsrelationer som etableras i inledningen – men från ett svenskt perspektiv är det utan tvekan Evin Ahmad som är den stora behållningen.

"Who Is Erin Carter?" finns nu att streama på Netflix.