Recension: Heart of Stone (2023)

Recension: Heart of Stone (2023)

• 2 tim 2 min
  • Action, Thriller
Oskar Gustavsson Klingenstierna
11 augusti 2023 kl. 14:08

Ny actionrökare med Gal Gadot på Netflix

En av sommarens stora Netflix-filmer har landat på streamingtjänsten. Actionfilmen ”Heart of Stone” med Gal Gadot i huvudrollen som innehåller det man vill ha – explosioner, storslagna miljöer, omänskligt bra teknik och nervkittlande actionscener.

Tom Harper
    Greg Rucka & Allison Schroeder
    Gal Gadot, Jamie Dornan, Alia Bhatt, Sophie Okonedo, Paul Ready m.fl.

Redan 2020 ryktades det om att Gal Gadot skulle spela huvudrollen i en ny actionfilm som likt Mission Impossible skulle resultera i en franchise. Filmen, som nu har premiär, har med andra höga förväntningar på sig, speciellt eftersom den släpps samma sommar som lovordade Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One (2023). Tom Harper, som tidigare gjort matinéäventyret The Aeronauts (2019), några avsnitt av kriminaldramat Peaky Blinders (2013–2022) och countrydramat Wild Rose (2018), sitter i regissörsstolen.

Paul Ready, Gal Gadot, Jamie Dornan & Jing Lusi i Heart of Stone. Foto: Netflix

Gal Gadot, som senast sågs i actionfilmen Red Notice (2021) och mysteriefilmen Döden på Nilen (2022), spelar agenten Rachel Stone som ger sig ut på ett uppdrag tillsammans med sitt team bestående av den småflörtande Parker (Jamie Dornan), den energifyllda Yang (Jing Lusi) och den lugna Bailey (Paul Ready). Deras uppdrag är till en början att komma i kontakt med Keya Dhawan (Alia Bhatt) som visat sig ha ypperliga färdigheter inom kryptering och utmålas för tillfället som ett hot.

Problemet är att Stone även är hemlig agent i det så kallade korthuset där hennes namn är hjärter nio. Detta är något hon håller hemligt för sina kollegor vilket skapar svårigheter i diverse situationer. Korthuset är en organisation som verkar för världsfreden och är beroende av det eftertraktade och högst ovärderliga vapnet ”Hjärtat” som kan förutspå framtiden och hacka sig in i vilket datorsystem som helst. Det sägs att hjärtat är "Kunskap och makt".

Innehåller det man kan förvänta sig

En van actionfilmstittare kommer inte att bli besviken. Filmen innehåller alla de segment som vi är vana vid. Det inkluderas gastkramande och påkostade actionscener, otympliga skåpbilar som med gasen i botten förs fram på smala kullerstensgator som inte är till för något annat än lugna promenader och uppklädda människor med smarta planer i tanken. Här ser vi även Matthias Schweighöfer, som likt journalisten Fouad Youcefi från förra årets SVT-valvaka, i rollen som ”Jack of hearts” styr en gigantisk ledskärm som övervakar och kontrollerar det mesta.

Gal Gadot i Heart of Stone. Foto: Netflix

Med inspelningsplatser i Portugal, London, Sydtyrolen och Island blir vi serverade magnifika miljöer i samklang med storslagen musik. Intrigen är enkel att hänga med i från början och halvvägs in i filmen tar den en oväntad vändning som piggar upp. Överhuvudtaget är handlingen engagerande och den drygt två timmar långa speltiden är väl använd och det känns aldrig som att filmen är onödigt utdragen. Dock går det att påpeka att filmen har åtskilliga passager som går det lite väl fort eller enkelt, men det är väl å andra sidan en del av genren.

Detta är en solid actionrulle till fredagsmyset och när eftertexterna börjar rulla är jag positivt inställd till en uppföljare. Om så sker är i nuläget oklart men Filmtopp kommer att hålla dig uppdaterad. I sådana fall skulle det kunna komma att bli en action-franchise med en kvinnlig huvudkaraktär vid sidan av andra filmserier som exempelvis Die Hard, Mission Impossible och filmerna om Jason Bourne.

”Heart of Stone” går att streama på Netflix från och med idag, den 11 augusti.