Recension: Dead Boy Detectives (2024) – spretigt spökdrama

Karna Mahoney
25 april 2024 kl. 17:04

Övernaturligt tonårsdrama

Netflix har släppt sin nya serie ”Dead Boy Detectives”. Serien har ena foten i verkligheten och den andra i en spirituell värld.

Steve Yockey
    George Rexstrew, Jayden, Revri, Kassius Nelson, Yuyu Kitamuru m.fl.

"Dead Boy Detectives" har släppts på Netflix. Serien handlar om Edwin (George Rexstrew) och Charles (Jayden Revri), två brittiska pojkar som inte längre lever men som vägrar åka till livet efter döden. Istället befinner de sig kvar på jorden och har startat ett företag som detektiver där de löser brott som sker med övernaturliga krafter. Killarna dog båda två när de var 16 år gamla men under olika årtionden. De är bästa vänner sedan många år tillbaka och introduceras genom att förklara hur de komplementerar varandra.

Edwin är hjärnan bakom operationen som tänker logiskt och ofta kritiskt vilket också motiveras med att han fick spendera 70 år i helvetet på felaktiga grunder vilket han är väldigt missnöjd över. Charles är motsatsen till sin vän, han är lättsam, tar det mesta med en klackspark och stället för att vara den smarta i företaget tar han hand om de fysiska bråken som uppstår i deras yrke.

George Rexstrew, Kassius Nelson och Jayden Revri i Dead Boy Detectives. Foto: Netflix
George Rexstrew, Kassius Nelson och Jayden Revri i "Dead Boy Detectives". Foto: Netflix

Spretig handling

I den här serien gäller det att hänga med från start. Självklart måste en serie ta in olika händelser och karaktärer för att behålla intresset från publiken men i det här fallet är det rörigt att hålla reda på allt som händer. Till en början försöker vi lära känna huvudpersonerna Edwin och Charles och ta reda på hur de har dött och vad de sysslar med i realtid, flera år efter deras död. Samtidigt kommer Crystal (Kassius Nelson) in i bilden. Hon är mänsklig men är ett medium vilket gör att hon kan se och prata med de döda pojkarna som andra människor inte kan. Crystal har även demonen David (David Iacono) fast inuti sig, en karaktär som kommer och går under flera avsnitt.

Samtidigt som allt det här händer hoppar handlingen fram och tillbaka i tiden, allt från några veckor, några månader eller flera år. Andra karaktärer som introduceras är häxan Ester Finch (Jenn Lyon) som samlar på unga flickor, grannen Niko (Yuyu Katamura), Döden (Kirby), Kattkungen (Lukas Gage) och hans talande katter och Tragiska Mick (Michael Beach) som är en valross fast i en människokropp, bara för att nämna några. Ganska snabbt börjar det bli stökigt att hålla koll på alla karaktärer som kommer och går och därmed lite svårt att veta vad man som tittare ska fokusera på.

George Rexstrew, Jayden Revri och Kassius Nelson i "Dead Boy Detectives". Foto: Netflix

Visuellt underhållande

Serien får däremot plus i kanten för att den är visuellt underhållande att kolla på. Det finns gott om fart i scenerna, även lite actionscener speciellt av det övernaturliga slaget. När det gäller just det övernaturliga temat av berättelsen så följer serien tonen av det i form av ganska mörka eller dova bilder som skiftar snabbt till starka och klara färger. Det gör att det blir en tydlig skildring av verkligheten och de andliga delarna. Det mullrar åska i bakgrunden, folk går upp i rök och lampor som blixtrar sätter en tydlig scen för den värld där handlingen befinner sig. Serien är rolig att titta på när det är snabba actionsekvenser som växlas med dramatiska slowmotionbilder.

De har även gjort ett kul intro med två skelett. Bilden jag har av skelett är att det ska vara något läskigt. På Halloween hängs det upp för att skrämma folk, de rör sig stelt och lite likt en robot. I seriens intro är skeletten inte läskiga, kanske något kusliga, men de minglar på stranden under ett parasoll, cyklar tandemcykel och dansar i korridorerna. Det speglar seriens två huvudkaraktärer som fortfarande finns men inte lever med människorna i deras värld.

Streama "Dead Boy Detectives" på Netflix