Elias Holmen Sørensen i rollen som Odd.

Post Mortem: Ingen dör i Skarnes (säsong 1)

• 6 x 45 min
  • Drama, Komedi, Thriller
24 augusti 2021 kl. 12:08

Välskriven mystik i urnorsk miljö.

Den nya norska Netflix-serien ”Post Mortem: Ingen dör i Skarnes” är skriven av bland annat Petter Holmsen som även regisserat de två första avsnitten. De fyra övriga avsnitten regisseras av Harald Zwart som bland annat gjort remakes av både Karate Kid och Rosa Pantern, men även den hyllade norska filmen ”Den 12:e mannen”.

Petter Holmsen
    Petter Holmsen & Harald Zwart
    Kathrine Thorborg Johansen, Elias Holmen Sørensen, André Sørum m.fl.

När Odd på den lilla byn Skarnes begravningsbyrå får ett samtal om att någon har dött blir han först upprymd eftersom affärerna gått trögt en längre tid. Denna upprymdhet byts emellertid fort mot sorg då han får reda på att det är hans egen syster Live som hittats död på ett fält utanför byn. Han och hans far får det tunga uppdraget att åka och hämta Live och köra henne till rättsläkaren för obduktion. På obduktionsbordet sker dock något märkligt, Live vaknar till liv igen.

Alla är naturligtvis lättade över det som hänt men samtidigt väldigt förbryllade då de var så säkra på att hon verkligen var död. Live själv återhämtar sig fort och har inga som helst men från händelsen. Åtminstone inte förrän efter några dagar då hon märker att hennes sinnen är förstärkta och att hon känner en stark oemotståndlig hunger hon aldrig tidigare känt. Mat hjälper inte mot denna hunger då allt smakar vidrigt och när hon till slut kommer underfund med vad hon faktiskt hungrar efter börjar paniken spridas inom henne.

Som hämtat ur John Ajvide Lindqvists värld

Live är hungrig.

Jag slås av hur handlingen i denna tv-serie lätt hade kunnat vara hämtad ur John Ajvide Lindqvists bibliografi, författaren bakom Låt den rätte komma in med flera. Hans berättelser handlar nästan uteslutande om något mystiskt som inträffar i en ursvensk miljö. I Post Mortem: Ingen dör i Skarnes utspelar sig handlingen istället i en urnorsk miljö, men i övrigt är känslan nästan exakt som i Lindqvists böcker. Med tanke på att jag länge suktat efter fler filmatiseringar av hans verk så är detta bara en positiv sak i mina ögon.

Utöver den fantastiska stämningen var det längesen jag såg en tv-serie med rakt igenom intressanta karaktärer som jag på ett eller annat sätt kan sympatisera med. Detta tack vare att de är bra skrivna men även oerhört välspelade och bra porträtterade av alla inblandade skådespelare. Bäst är nog syskonparet Odd och Live som spelas av Elias Holmen Sørensen och Kathrine Thorborg Johansen, som även fått till den kanske bästa syskondynamiken jag någonsin sett på film eller tv.

Jag har länge hållit Danmark som det land som producerat tveklöst bäst film och tv i Norden, men de senaste åren tycker jag verkligen Norge visat framfötterna och producerat grejer som definitivt kan mäta sig med det som kommer ur grannlandet i söder. Post Mortem: Ingen dör i Skarnes är absolut ett exempel som visar på landets frammarsch i branschen.

”Post Mortem: Ingen dör i Skarnes” har premiär på Netflix den 25 augusti.