Our Planet (2019)

• 8 x 50 min
  • Dokumentär
Sebastian Hansson
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 12:12 | Publicerad 14 april 2019 kl. 19:04

Fantastiskt om än bekant.

Vår planet är en bräcklig plats där harmonin är på väg att rubbas på grund av människans klimatförändringar. "Our Planet" visar med sina fantastiska bilder upp planetens mångfald men spelar det kanske lite väl säkert.

Alastair Fothergill
    David Attenborough
David Attenboroughs "Our Planet".
"Our Planet" . Foto: Netflix

I slow motion faller de. Faller. Rullar. Slår emot stenblocken. Rullar vidare. Släpas slängs de hårda klipporna innan de försvinner ur bild. Tio, tjugo, kanske till och med trettio kroppar ligger längs med havskanten där vågorna sakta sköljer över dem.

Det är inte svårt att förstå Netflix varningar inför naturdokumentärserien Our Planet. Det är en serie i samma anda som Planet Earth, Blue Planet och Life där vår planet får ta första parkett när dess djur ska visas upp i sin fulla prakt.

Men det är också en serie med en mörk sida.

Även om övriga serier delvis har haft fokus på klimatförändringar är det dessa som Our Planet använder som huvudsakligt tema. Allra tydligast blir det när en familj valrossar faller mot sin död från höga bergsklippor efter att deras naturliga hem på isen har smält bort. Det är en hjärtskärande scen där serien inte blundar för att visa de hemska konsekvenserna av klimatförändring.

Denna röda tråd är ständigt närvarande i de fyra första avsnitten och är det som får Our Planet att sticka ut i mängden av naturdokumentärer. Det är samma BBC-team som gjorde Planet Earth som ligger bakom denna Netflix-produktion. Totalt har mer än 600 medarbetare i 50 länder arbetat i över fyra år för att färdigställa serien. Samtliga kontinenter, både land och hav, finns representerade och även om kontrasterna är stora bidrar detta också till en fantastisk variation i både miljöer och djurliv. Deras gemensamma nämnare är deras bräcklighet. Our Planet är tydlig med att mycket av det som visas upp  kan vara borta om endast några få årtionden. På så sätt blir serien också ett slags tidsdokument som förhoppningsvis inte framtida generation behöver använda för att få uppleva vår planets fantastiska djurliv. Förhoppningsvis kan det här bli en väckarklocka. En högljudd sådan.

Det är lätt att dras med i dessa budskap, men samtidigt predikar inte serien med hela handen. Den låter ofta djurlivet och de fantastiska bilderna få tala för sig själva samtidigt som David Attenboroughs fantastiska, men också stundtals humoristiska, stämma som vilar över bilderna. Serien känns ärlig, rak och våldsamt aktuell.

Vad som däremot hindrar serien från fullpott är att mycket trots allt är bekant. Har du som jag plöjt Planet Earth och Life lite för många gånger är det nästintill omöjligt att skaka av sig känslan av déjà vu. Framför allt djungelavsnittet känns väldigt bekant, där segmentet med de svampstyrda myrorna upplevs som nästintill identiskt från tidigare nämnda serier. Även David Attenborough (ja, hur vågar jag klanka ner på denne man?) gör det svårt för serien att sticka ut. Han är så bra (så bra!) men han är också med i alla naturdokumentärer. Our Planet spelar det ibland lite för säkert, trots sitt reaktionära budskap.