Music Teacher (2019)

Music Teacher (2019)

• 1 tim 31 min
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 12:12 | Publicerad 20 april 2019 kl. 15:04

Netflix har producerat ett bra drama i "Music Teacher"

I "Music Teacher" möter vi Beni som jobbar som musiklärare och bor hemma med sin mamma och lillasyster. Samtidigt som en av hans tidigare elever, Jyotsna, har slagit igenom och är nu en av landets största popstjärnor, har han själv inte lyckats ta sig längre än var han är just nu.

Sarthak Dasgupta
    Sarthak Dasgupta
    Amrita Bagchi, Divya Dutta, Manav Kaul, Neena Gupta m.fl.
Två personer på motorcykel i Netflix Music Teacher.
Amrita Bagchi och Manav Kaul i Music Teacher. Foto: Netflix.

När det visar sig att Jyotsna kommer till staden med sin turné dras gamla sår upp. Handlingen växlar mellan tiden då de först möttes och hur Beni gjorde henne till den stjärna hon idag är, och nutid. För att idag undvika att behöva ta itu med de gamla känslorna försöker Beni lägga fokus på andra saker. Men ju närmare datumet kommer, desto mer distraherad blir Beni av det som alla runt omkring pratar om.

"Music Teacher" berättar en historia om drömmar, kärlek, framgång och uppoffringar. Benis sorg och besvikelse över att se sin forna elev ha blivit en storslagen stjärna i Bollywood, samtidigt som han själv är fast i sin gamla hemstad med inget annat en småjobb som musiklärare och klubbsångare, präglar handlingen och filmens dystra atmosfär. Ju närmare datumet kommer för Jyotsnas konsert i staden, desto mer försöker han fly.

Musikinslagen, vanliga inslag inom den indiska filmkulturen, speglar sinnesstämningarna på poetiska vis. Det är ett vackert drama fyllt av känslor och vånda. De parallella konflikterna i nu- och dåtid skapar djup i Benis karaktär och klyver honom på mitten, men är inte gripande nog för att skapa något större intresse. Det som stannar kvar från Music Teacher blir de vackra sångsekvenserna där vackra känslor speglas genom ännu vackrare natur.