"Medal of Honor" är en dokumentärserie tillägnad de amerikanska soldater som mottagit titelmedaljen. Detta är flaggviftning på en nivå som kan framkalla kväljningar.

James Moll
    Brandon Birtell, Kurtis Birtell, Lorna Graham
    Joseph Cross m.fl.
Soldater i rekonstruktionen av händelserna i första avsnittet av Medal of Honor.
Bilden är tagen från rekonstruktionen av händelserna som beskrivs i avsnittet. Foto: Netflix.

Medal of Honor är den finaste utmärkelsen en soldat kan få i den amerikanska militären. Den utdelas bara till individer som har uppvisat stort mod och vars ansträngningar går utöver vad plikten kräver. I första avsnittet är det Sylvester Antolak som är i fokus. Han var en soldat som sägs ha varit till stor hjälp för att de amerikanska styrkorna skulle kunna ta sig förbi tyskarnas blockad och inta Rom 1944. I rekonstruktionen spelas han av Joseph Cross.

"Medal of Honor" är en dokumentärserie som blandar intervjuer med rekonstruktioner av händelserna. Första avsnittet är 55 minuter långt. Vad som hände den dag då Sylvester Antolak utförde sitt hjältemod hade kanske tagit 10-15 minuter att berätta. Resten av speltiden har spätts ut med så mycket kväljande flaggviftning att jag meddelade min redaktör att han får be någon annan recensera resten av säsongen. Han är tveksam till att utsätta någon för det.

Många amerikaner är stolta över att vara just amerikaner. Och det finns inget finare än en amerikansk hjälte. I Medal of Honor är detta inte lätt att glömma. För just orden ”amerikan” och ”hjälte” nämns åtminstone var tredje minut. Resten av speltiden är fullpackad med klyschor om hjältemod, krigets fasor, kärlek och den oförglömliga amerikanska andan.

Bild på Sylvester Antolak, som är fokus för första avsnittet av Medal of Honor.
Sylvester Antolak.

Antolak utförde sitt hjältemod för 74 år sedan. Han hedras än idag av sina släktingar och invånarna i sin hemstad. Jag kan förstå denna stolthet. Jag kan förstå att de upprättat landmärken för att hedra Antolak. Jag kan till och med förstå att hans släktingar vräker ur sig klyschor om hjältemod, även om jag tvångsmatats med samma klyschor i trettio minuter vid det laget. Vad jag finner lite tröttsamt är att släktingar som inte ens levde när han dog börjar gråta när de pratar om honom. För att inte tala om de ingifta släktingarna.

Det absolut dummaste i avsnittet är att Antolaks historia har berättats efter knappa fyrtio minuter, eftertexterna rullar och sedan får vi ta del av en till liten historia berättad för oss om en helt annan soldat. Detta var droppen som fick betygsögat att gråta.

De som tycker om filmatiserade krigshistorier borde istället se antingen "Band of Brothers" eller "Generation Kill". Dessa lysande serier innehåller en hel del hjältemod, men handlar framför allt om brödraskap mellan soldater. Det är berättelser som är intressanta, rörande, spännande och faktiskt lite roliga emellanåt.

"Medal of Honor" är endast för de som inte blev mätta på flaggviftandet i filmer som "Lone Survivor" och "13 Hours". Alla andra bör sky denna dokumentärserie som pesten.