Bekräftat premiärdatum: Kärlek och Anarki säsong 2

Kärlek och anarki (säsong 2)

• 8 x 35 min
Uppdaterad 17 juni 2022 kl. 15:06 | Publicerad 15 juni 2022 kl. 19:06

Kaos och kärlek i Lisa Langseth andra säsong.

När vi får komma tillbaka till Lund & Lagerstedts bokförlag i den andra säsongen av Kärlek och anarki är det mesta sig likt. Den stora skillnaden är att det mesta är ännu mer uppskruvat och allvarligt.

Lisa Langseth
    Ida Engvoll, Björn Mosten, Gizem Erdogan, Carla Sehn, Reine Brynolfsson m.fl

I säsong två av Lisa Langseths Netflix-serie "Kärlek och anarki" är det återigen dags att besöka det något dysfunktionella Lund & Lagerstedt. Vi blir snabbt varse om att det kommer att ske stora förändringar på förlaget för att hänga med i en ständigt förändrande litteraturbransch. För att hänga med konkurrenterna har Sofie (Ida Engvoll) tagit in ett par investerare som ska lyfta förlaget till nya nivåer. På köpet blir hon VD och ska styra skeppet.

Men både förlaget och Sofie själv har stora hål som inte blir helt lätta att laga. En tung och personlig förlust för Sofie gör att hon snabbt kraschar emotionellt och krisen är ett faktum. Hon försöker att inte låta det påverka henne, men det går inte att undvika. Det hela blir inte bättre av att hon kläcker en idé som är nära på att ruinera hela förlaget. Samtidigt inleder it-teknikern Max (Björn Mosten), som hon tidigare hade en flört med, en ny romans. Även detta påverkar Sofie som svartsjuk tittar på, samtidigt som hon och Max fortsätter skicka utmaningar till varandra.

Mer plats, djup och utrymme för karaktärerna

I första säsongen fick vi skrapa på ytan hos många av karaktärerna på förlaget. Det största fokuset låg då på Sofie och Max som nästan fick allt rampljus, samtidigt som övriga på förlaget mest var i bakgrunden och en del av miljön. Nu får seriens övriga karaktärer ta betydligt större plats, vilket i sin tur leder till att alla får ett annat djup och blir mer mänskliga. Att få följa Friedrich, Caroline och Denise lite närmare och under perioder ta del av deras problem mer än Sofies lyfter serien. Detta öppnar dessutom upp fler dörrar och serien behöver inte hänga på Sofie och Max småroliga utmaningar.

Utmaningarna i form av Sanning eller konka-liknande konsekvenser finns ändå fortfarande kvar och dyker då och då upp i serien som en liten extra krydda. Men det är inte dessa som är mest viktiga eller intressanta i säsong två. Nu är det Sofies kriser, Friedrichs egna lable och Carolines kärleksförhoppningar som gör serien värd att följa. Lisa Langseth har med andra ord behållit grunden i serien, men lyckats krydda den lite extra och genom fördjupad handling öppnat nya möjligheter.

På tal om krydda så är det kul att man vågat ha med en bunt gästskådespelare i seriens andra säsong. Här får vi se större och mindre roller för bland andra David Dencik, Horace Engdahl och Jens Lapidus. Även om dessa är lite småroliga kryddor så är det ändå skådespelarinsaterna hos bokförlagets personal som är mest noterbart. Ida EngvollBjörn MostenReine Brynolfsson och alla andra som jobbar på den dysfunktionella redaktionen gör alla insatser som är värda att lyfta. Allra främst Ida Engvoll som gör flera hysteriskt roliga och urflippade scener.