"Home for Christmas" (säsong 1)

"Home for Christmas" (säsong 1)

• 6 x 30 min
  • Komedi, Drama
Uppdaterad 04 januari 2020 kl. 13:01 | Publicerad 08 december 2019 kl. 18:12

”Home for Christmas” bjuder på mer än det vanliga julmyset.

Varje år släpps nya julfilmer och serier som ska sätta oss i rätt stämning inför årets (för många) favorithögtid. Många av dessa har genom åren handlat om den ensamma singeln i gruppen, den som antingen inte vill fira julafton själv eller inledningsvis verkar vara så kär i sitt jobb att den inte planerar att fira julen alls. ”Home for Christmas” är mycket mer än bara en vanlig julmys-historia, men passar ändå in ganska väl i den första av dessa två ”singel-på-julafton”-fack.

Idris Elba, Ruth Wilson, Wunmi Mosaku, Patrick Malahide m.fl.
"Home for Christmas".
Ida Elise Broch i "Home for Christmas". Foto: Netflix

Under 2019 har den andra säsongen av Phoebe Waller-Bridges Fleabag och den första Josephine Bornebuschs Älska mig, seglat upp i topp som favoriter till årets bästa och årets bästa svenska serier. Home for Christmas, eller Hjem til jul som är den norska originaltiteln, påminner en hel del av de två fantastiska kvinnoledda serierna... även om vi aldrig riktigt kommer i närheten av deras extremt höga nivå.

Home for Christmas handlar om den 30 åriga singeln Johanne (Ida Elise Broch), som är oerhört trött på att hamna ensam på kanten (tillsammans med småbarnen) av det gigantiska matbordet varje gång tjocka släkten ska samlas vid olika högtider. Ständigt utfrågad om när det är dags för henne att skaffa en respektive att ta med hem och visa upp för alla.

En knapp månad innan jul får Johanne nog och kastar ur sig att hon har hittat någon, för att slippa alla frågor. Men plötsligt bjuds han in till julaftonsfirandet av hennes överlyckliga mamma... och nu har hon alltså mindre än en månad på sig att hitta en pojkvän som är villig att spendera julen tillsammans med henne och hela tjocka släkten.

"Home for Christmas".
Ida Elise Broch och Felix Sandman i "Home for Christmas". Foto: Netflix

Själva upplägget för den första säsongens handling sätts upp under det första avsnittets inledande minuter... och därefter får vi helt enkelt följa med Johanne i hennes liv som superkunnig sjuksköterska och numera ovanligt öppen för dejting-förslag.

Förutom att vi rör oss i juliga miljöer, på grund av det är den tiden på året, så är Home for Christmas mycket mer av en djupdykning i en modern kvinnas dejtingproblem. Tack vare ett fint manus, regi och Ida Elise Brochs ännu finare skådespel visar sig serien vara så mycket mer än en vanlig julmys-saga om att hitta kärleken. Med sina sex halvtimmeslånga avsnitt är serien dessutom perfekt att bingetittas på under någon av de många mörka decemberkvällarna nu omkring jul.

Betyget landar i slutändan på något mellanting av en stark trea eller en svag fyra av fem, där jag givetvis väljer att vara lite mer givmild i dessa jultider och sätter en julmysig fyra.