Holiday Rush (2019)

Holiday Rush (2019)

• 1 tim 32 min
  • Romantik, Komedi
Uppdaterad 05 januari 2020 kl. 11:01 | Publicerad 29 november 2019 kl. 18:11

Netflix skottar fram ännu en sötsliskig julfilm, som tyvärr både känns gammaldags och förutsägbar.

Skaparna hade gärna fått hoppa över berättandet av en historia som det under de första tio minuterna går att räkna ut slutet på. Spara din tid och njut av juletid med din egen familj istället för med denna.

Leslie Small
    Sean Dwyer, Greg Cope White
    Sonequa Martin-Green, Romany Malco, Darlene Love m.fl.

holiday rush netflix movie

Den dedikerade radioprofilen DJ Rush (Romany Malco) står plötsligt utan jobb när han och hans assistent (Sonequa Martin-Green) köps upp av ett medieföretag som sätter pengar framför passion. Julen står för dörren; och därmed långa dyra julklappslistor, en son som vill gå på Harvard och ett enormt hus att underhålla. Rush tar det svåra beslutet att flytta in familjen hos sin faster, som bor kvar i hans gamla och betydligt mer sparsmakade barndomshem. Det är något som inte alls uppskattas av de bortskämda ungarna.

Jag är mycket positivt till att vi får se allt mer representation och mångfald på film. Speciellt inom "julfilmsgenren" brukar skådespelarna vara lika vita som låtsas-snön omkring dem. Sonequa Martin-Green var ett grymt inslag i The Walking Dead som verkligen gjorde avtryck, men här förpassas hon till att vara en ständigt positiv och hängiven sidokaraktär, som av oförklarlig anledning passar upp den egocentriska huvudpersonen.

Det är få karaktärer i den här historien som man kan tycka om. Antingen är de gnälliga eller alldeles för klämkäcka, och tyvärr ibland både och. Att Rush själv inte har en krona över trots att han bor i ett lyxhus (med en pool på gång) med barn som förväntar sig Prada-väskor, nej det köper jag inte. Jag blir realistiskt sett frustrerad över dåligt föräldraskap. Ska vi prata om vikten av privatekonomi ska vi nog inte linda in den i julklappspapper och mässa att kärleken övervinner alla pengabekymmer.

Passa istället på att se Netflix-julfilmen Klaus!