09 april 2021 kl. 19:04

En gripande film som kanske drar åt lite väl många håll.

En film om ensamhet och sorg med inslag av politik och religion blir något förvirrande i denna turkiska drama komedin.

Andac Haznedaroglu
    Yilmaz Erdogan
    Yilmaz Erdogan, Ecem Erkek, Devrim Yakut m.fl.

Have You Ever Seen Fireflies? är en turkisk dramakomedi från 2021 som har premiär på Netflix idag. En äldre dam vid namn Gülseren, som spelas av Ecem Erkek, inleder filmen med att återberätta sitt liv där vi får följa hennes resa från barn till åldring. Gülserens berättelse grundar sig i hennes rebelliska och orädda sida som skapar problem både i skolan, familjen och hennes liv. Under filmens gång försöker Gülseren navigera sig i en värld där ensamhet och sorg präglar henne.

Samtidigt som vi får följa Gülserens berättelse, från barn till vuxen, får vi också skymta de verkliga händelser och förändringar som pågick i Turkiet under 1900-talets senare del.

För mycket av allting.

Have You Ever Seen Fireflies? är en lockande titel och mina förväntningar var ganska höga – de höll i ungefär 50 min. Den första delen av filmen handlar mycket om Gülserens relation till sin far, vilket porträtteras väldigt fint och gripande. Men när han sedan försvinner ur handlingen, efter ovannämnda 50 minuter, var jag nästan säker på att filmen började lida mot sitt slut. Det gjorde den inte.

Manuset tar upp ämnen som politik, religion, relationer, första kärleken m.m. och det blir alldeles för mycket av allting. Dock måste jag säga att jag alltid har gillat konceptet med att vi introduceras för en karaktär som återberättar sitt liv, precis som i Titanic. Tyvärr kommer inte Have You Ever Seen Fireflies? bli lika hyllad som som James Camerons mästerverk.

Men det ändå en viss charm i den här filmen. Den unga Gülseren är en udda karaktär som växer sig starkare för varje minut. Min första tanke var att ge filmens en tvåa i betyg, men på grund av några otroligt snygga bilderna som har etsat sig fast i min hjärna, höjer jag betyget till 3 av 5.

VIDARE LÄSNING:
Nya filmer på Netflix