• Komedi, drama
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 11:12 | Publicerad 16 juli 2017 kl. 16:07

Friends from College hindrar skådespelarna från att glänsa

Netflix fortsätter att spotta ut egna serier och filmer i stora och små skalor. Den nya komediserien Friends from College har en spännande rollista - men bjuder inte på något nytt.

Keegan-Michael Key, Annie Parisse, Cobie Smulders, Nat Faxon, Billy Eischner, Robert Germann, m.fl.
Ensemblen samlad i Friends from College

När paret Lisa (Cobie Smulders) och Ethan (Keegan-Michael Key) flyttar till New York återförenas de med alla sina gamla vänner från Harvard. Relationen mellan de gamla vännerna visar sig bli mer komplicerad än väntad eftersom alla verkar ha gått åt olika håll i livet. Speciellt svårt blir det för Ethan som under en lång tid har varit otrogen med en av tjejerna i gruppen.

Under de senaste åren har indievärlden fått en rad "dramedies" om halvrika vänner i trettioårsåldern som av någon anledning verkar göra allt för att få lite komplikationer i livet. Bröderna Duplass, Lynn Shelton och Joe Swanberg gör sig mest skyldiga till vågen av dessa filmer, men kanske var det Woody Allen som startade trenden redan med Annie Hall. Hur som helst försöker Friends from College vara en bra version av denna "subgenre", men blir istället en samling klyschor vi filmälskare redan sett för många gånger.

Otrohetsdramat är seriens fokus

Redan i seriens första scen får vi veta att Ethan är otrogen mot sin flickvän med hans gamla college-kärlek Sam (Annie Parisse). Ingen av de två framstår som sympatiska människor och när vi i scenerna efter får lära känna den snälla och hårt arbetande flickvännen Lisa, som dessutom kämpar för att bli med barn, känner jag ännu mindre för Ethan som hittills är seriens huvudroll.

Otrohetsdramat är seriens fokus genom de två första avsnitten och kommer troligtvis att fortsätta i avsnitten framöver. Det känns utdraget och de tvingade skämten som anspelar på Ethans hemlighet lockar inte till skratt. Samtidigt får vi under korta sektioner följa de andra karaktärernas vardagsproblem, som egentligen känns mycket mer intressanta och roliga.

Rollistan är bra med ena halvan av humorduon Key and Peele. I andra roller ser vi skådespelare som inte är särskilt kända till namn, men som du definitivt känner igen från andra serier. Bland annat sticker Greg Germann (Ally McBeal) och den otroligt roliga Billy Eichner (Parks and Recreation) ut som höjdpunkter.

Friends from College fungerar till viss del som en avslappnande komediserie där ett gäng av skämten faktiskt går hem. Men tyvärr drar skaparna alldeles för mycket i de dramatiska trådarna, och hindrar de talangfulla skådisarna från att göra det de är allra bäst på.