Recension: Florida Man (säsong 1)

Recension: Florida Man (säsong 1)

• 7 x 50
  • Crime, Thriller, Komedi
13 april 2023 kl. 16:04

En absurd jakt efter guld

Netflixs nya serie “Florida Man” är absurd och underhållande, men med en handling som faller platt och ett lågt tempo når den inte upp till sin fulla potential. Det framställs som en serie som kretsar kring ett mysterium, men istället blir det mest en komediserie som dock har sina ljuspunkter.

Donald Todd
    Edgar Ramírez, Abbey Lee, Anthony LaPaglia, Emory Cohen m.fl.
Florida Man
Mike Valentine (Edgar Ramírez). Foto: Jackson Lee Davis / Netflix

En massa trubbel

Mike Valentine (Edgar Ramírez) är en före detta spelmissbrukare med stora skulder till en kriminell boss, spelad av Emory Cohen, vid namn Moss. För att bli av med sina skulder arbetar han hos Moss i Philadelphia och får göra diverse saker som att köra runt bossens flickvän Delly (Abbey Lee) och jaga reda på andra som är skyldiga Moss pengar. En dag väljer Delly att ge sig av till Florida för att komma bort från Moss, och Mike får i uppdrag att leta reda på henne och få sina skulder avskrivna som belöning.

Väl i Florida, Mikes hemstat, hamnar han och Delly i en massa trubbel när de ska leta reda på en skatt med guld värt 100 miljoner dollar. Mike tvingas samarbeta med sin pappa Sonny (Anthony LaPaglia) som han har ett problematiskt förflutet med och samtidigt hålla sig undan från polisen och ljuga om sina avsikter för att hålla Moss borta.

Komedin fungerar utmärkt

Serien inleder lovande med den här katt-och-råtta-leken som uppstår när Mike ska leta reda på Delly, som han är förälskad i, och samtidigt hålla sig undan från Moss och ljuga för honom. Det är en handling som gjorts förr i diverse olika skepnader, men anledningen till det är att den fungerar. Problemet med Florida Man är dock att den tar en alldeles för absurd vändning i och med skatten som Mike och Delly ska leta efter. Även om serien är udda från början på grund av humorn och karaktärernas beteende så går den för långt med det absurda när det inte längre är renodlad crime.

Känslan är att skaparen vill att det ska vara ett mysterium, men det faller helt över i komedi och mysteriet tappas bort. Att bygga upp ett mysterium som innehåller just komedi är ett väl beprövat och fungerande koncept, men serien lyckas inte hålla den balansen och når då inte upp till sin fulla potential. Komediaspekten av det hela är däremot bra, det är en absurd och udda humor som lätt skulle kunna uppfattas som överdriven, men här fungerar det utmärkt. Det är lättsamt och roligt under flera stunder, och därför borde det spåret hållits istället för att blanda in guld och försök till mysterium som inte ens känns särskilt originella.

Florida Man 2023

Smått kaotisk

Det som fungerar bäst med Florida Man är det visuella. Det gråa i Philadelphia står i kontrast till allt det färgglada i Florida och alltifrån kläder till bilar ger känslan av retro, fast det utspelar sig i nutid. Även fast handlingen kretsar kring allvarliga och hemska saker bidrar den lättsamma stämningen och miljöerna till en behaglig känsla.

Med tanke på att komedin skulle kunna bli överdriven och då bidra till ett överdrivet skådespel är det imponerande bra tolkningar av framför allt Edgar Ramírez och Emory Cohen. Trots att de flesta repliker och vändningar i serien känns smått kaotiska lyckas de skapa djup och seriositet till sina karaktärer, vilket gör dem och deras utvecklingar intressanta att följa. Flera karaktärer är inslängda för komisk effekt och har egentligen ingenting med handlingen att göra, och det är på de punkterna serien blir överdriven. Mycket som visas hade inte behövts och även om det redan är en miniserie hade den kunnat kortats ner ytterligare med ett snabbare tempo.

"Florida Man" är en serie med mycket potential, som den tyvärr inte lyckas leva upp till. Det är underhållande och roligt för det mesta, men handlingen är inte engagerande nog och faller platt i brist på originalitet. Är man ute efter en lättsam och rolig serie som ändå har många inslag av crime är den definitivt sevärd, men man ska dock inte förvänta sig för mycket.

Alla avsnitt av “Florida Man” finns att se på Netflix från och med den 13 april.