"Chilling Adventures of Sabrina" (säsong 2)

• 9 x 60 min
  • Drama, Fantasy, Skräck
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 13:12 | Publicerad 10 april 2019 kl. 16:04

"Chilling Adventures of Sabrina" gör allt rätt i den avsevärt kusligare fortsättningen.

Skaparna bakom "Chilling Adventures of Sabrina" har varit riktigt flitiga. Under Halloween, i slutet av oktober ifjol, damp de tio första avsnitten av "nya" Sabrina ned hos Netflix. Sedan dess har vi även hunnit med ett julspecial-avsnitt och nu har alltså redan den andra halvan av den första säsongen släppts. Den här gången är jag dessutom avsevärt mer imponerad.

Roberto Aguirre-Sacasa (skapare)
    Kiernan Shipka, Gavin Leatherwood, Lucy Davis, m.fl.
Kiernan Shipka som Sabrina i "Chilling Adventures of Sabrina".
Kiernan Shipka som Sabrina Spellman i "Chilling Adventures of Sabrina". Foto: Netflix

Men först behöver vi ägna en rad eller två åt att förklara en viss förvirring. Chilling Adventures of Sabrina delas hos Netflix upp i delar ("Part 1", "Part 2" , och så vidare), de har officiellt givit grönt ljus åt fyra "delar" av Sabrina. Där det här är den andra, vilket egentligen är del 2 av säsong 1... men eftersom ingen verkar ha förstått detta, inte ens IMDb, valde jag i rubriken ovan att kalla de nio nya avsnitten för säsong 2.

Oavsett vad vi väljer att kalla de nio nya avsnitten av Chilling Adventures of Sabrina, är det en markant förbättring jämfört med avsnitten som släpptes under Halloween ifjol. I min recension vid den tiden var jag nämligen inte helt övertygad, även om det tycktes finnas stor potential.

Lyckligtvis har seriens skapare kunnat uppfylla alla mina önskningar på förbättringar med fortsättningen, som både är avsevärt kusligare och verkar förstå bättre vilken typ av serie den vill vara. Sabrina (spelad av en helt perfekt castad Kiernan Shipka) är nu en tydlig förebild och hjältefigur när det kommer till att stå upp för sig själv och kämpa för kvinnors rättigheter, samtidigt som hon tillåts vara den sextonåriga tjejen som gör fel och ibland tar förhastade beslut. Allt görs med glimten i ögat.

Sabrinas dödliga vänner får smaka på mer av den magiska världen. Foto: Netflix

Skaparna verkar också ha förstått att vi som tittar bryr oss väldigt lite om Sabrinas "dödliga liv" i Greendale, det är trots allt en serie om häxor och trollkarlar som alla skrivit över sin själ till Satan.

Hade vi velat hänga med ett gäng "dödliga" hade vi helt enkelt slagit på Riverdale istället (som är skapad av samma kreativa team). Sabrinas närmsta dödliga vänner; Rosalind, Harvey och Susie/Theo, inkluderas därför nu smidigt i Sabrinas överlägset mer intressanta magiska värld. Hoten mot Sabrina, familjen Spellman och alla andra häxor blir under säsongens andra halva större och mer spännande än någonsin förr.

Vi kan vara glada för att det redan nu är klart för två säsonger (... eller "delar") till! De nya avsnitten förtjänar utan tvekan en stark fyra.