Cam

Cam (2018)

• 1 tim 34 min
  • Thriller, Drama
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 16:12 | Publicerad 17 november 2018 kl. 16:11

"Cam" är en thriller med mycket potential, men som tyvärr faller platt.

Förut var det monster och mördare som skrämde oss på film men idag är det vår moderna teknik – att få din identitet kapad på internet är ett verkligt hot, och precis vad som drabbar huvudpersonen i Netflixfilmen “Cam”. Trots ett välskrivet manus och en begåvad Madeline Brewer, så misslyckas den här filmen med att skapa någon stor spänning.

Daniel Goldhaber
    Iza Mazzei
    Madeline Brewer, Jessica Parker Kennedy, Melora Walters m. fl.l.

I den här neonlysande thrillern får vi följa Alice som jobbar som en så kallad “camgirl”. När hon livesänder shower på en erotisk nätsida, utmanas hon av sin ständigt stigande följarbas att utföra olika snuskiga och på gränsen till farliga handlingar – i utbyte mot pengar och en högre rankning bland camgirls. En dag får Alice sitt konto kapat av en dubbelgångare som stjäl både hennes arbete och kunder. I takt med att hennes dubbelgångare börjar rubba på gränserna för Alices internetidentitet, förlorar hon kontroll över sitt liv.

Madeline Brewer briljerar i rollen som Alice, där hon precis som i hennes tidigare roller (bland annat som Ofwarren i The Haindmaid's Tale) levererar en trovärdig och komplex karaktär. Gång på gång visar Brewer ett nytt lager i Cam och får oss att leva oss in i hennes ångest. Med den här rollen fastställer Brewer att hon är en råtalang värd att hålla extra koll på.

Manuset är skrivet av Iza Mazzei, som själv varit en camgirl. Då sexarbetare vanligtvis porträtteras som hjälplösa offer, skildras Alice och de andra tjejerna ur ett feministiskt perspektiv utan att peka med några moraliska pekpinnar. Även om manuset är originellt och intentionen är god lyckas det tyvärr inte bära den här filmen.

Filmen dras ner av regissören Daniel Goldhabers stora fokus på att fånga en ung publik. Han har paketerat Cam som trendig, med neonfärgade, paljettbeströdda miljöer och hög techno. Många scener känns platta, överflödiga och alldeles för iscensatta. När eftertexterna rullar lämnar filmen oss med ett antiklimax. Nog för att jag gillar filmer som lämnar plats för fri tolkning och reflektion, men den finns en gräns till när filmen helt enkelt inte känns färdig.

Trots filmens svagare delar väcker den tankar om unga tjejers utsatthet i jakten på pengar och berömmelse, och hur internet kan göra en extremt isolerad, där kollegor blir konkurrenter och vänskaper bygger på finansiella transaktioner. Att Alice känner sig mer hotad av att tappa sin internetpersonlighet än att hon faktiskt förlorar sin inkomst då hon livnär sig på sina “shower” är även det värt att reflektera över.

För tips på fler Netflix filmer besök vår lista på nya filmer som släpps på streamingjätten i november.