• 8 x 55 min
Uppdaterad 12 januari 2024 kl. 07:01 | Publicerad 11 januari 2024 kl. 20:01

En riktigt bergochdalbana av känslor

I dag är det premiär för "Boy Swallows Universe" på Netflix. Filmtopps Will Sandkvist imponeras av det inledande avsnittet.

John Collee
    Lee Tiger Halley, Christopher James Baker, Phoebe Tonkin m.fl.

Brisbane, Australien, 1985 – en försvunnen far, en stum bror, en drogmissbrukande mamma, en droglangare till styvpappa och en ökänd brottsling till barnvakt. Som om Eli Bells liv inte redan var tillräckligt komplicerat. Han försöker bara följa sitt hjärta och förstå vad det innebär att vara en god människa, men ödet fortsätter att kasta hinder i hans väg – inte minst Tytus Broz, en legendarisk knarklangare i Brisbane. Men Ellis liv är på väg att bli ännu mer allvarligt.

Redan de första minuterna av serien känns som en riktigt bergochdalbana av känslor som pendlar mellan allvar och komik. I en värld av knark, kriminalitet och mobbning fångas man upp i det sköra perspektivet av den unga Eli, spelad av Felix Cameron, som bara vill sin familj det bästa men känner ett stort motstånd från sin omgivning. Det är svårt att ta an ett så allvarligt, och tragiskt nog universalt, ämne som drogförsäljning och missbruk och få det att passa ett komiskt drama utan att förlöjliga eller förlora styrkan bakom temat i sig, men Boy Swallows Univers gör det fantastiskt.

Jag känner en sådan sympati för Eli och vill bara hålla om honom, men bakom hans gråtfyllda ögon och känsliga natur rymmer sig en enorm styrka oavsett om det gäller att konfrontera sin styvpappa eller att följa den så kallade fängelselagen som han lärt sig genom sin brevvän.

En serie som sticker ut ur mängden

Jag blev överraskad av det första avsnittet då den allra första scenen gav mig en helt annan bild än vad som skulle ske därefter, men det funkar. Den trycker verkligen på den här känslan av inte bara allvar utan också av desperation – ett överhängande hot som konstant gör sig ihågkommen även bland de mer komiska scenerna. Och det är just barnperspektivet som lyfter upp serien från mängden och får den att sticka ut från alla de andra drog-inspirerande historierna där ute.

Efter första avsnittet känner jag en stor kärlek och sympati till karaktärerna, speciellt Eli och hans egenhet, och avsnitt två verkar bära med sig ännu mer av vad som gör pilotavsnittet så bra. Och det går inte att ignorera den helt otroliga australienska dialekten som i sig själv är en charm.

“Boy Swallows Universe” finns just nu att streama på Netflix.