Recension: Black Mirror (säsong 6)

Recension: Black Mirror (säsong 6)

• 60 minuter
  • Sci-Fi, Thriller, Drama
Sofie Landgren
15 juni 2023 kl. 13:06

"Twistad variant av Truman Show"

Nu har den sjätte säsongen av "Black Mirror" äntligen kommit till Netflix och Filmtopp har sett det första avsnittet, "Joan Is Awful". Filmtopps Sofie Landgren tycker till om starten på den efterlängtade säsongen.

Charlie Brooker
    Annie Murphy, Ben Barnes, Himesh Patel, Michael Cera, Rob Delaney, Salma Hayek Pinault

Black Mirror (säsong 6, avsnitt 1) – Joan Is Awful

Första delen i Black Mirror säsong 6, Joan Is Awful, handlar om en helt vanlig kvinna som en dag upptäcker en dramaserie på en streamingtjänst som visar sig vara en direkt skildring av kvinnans liv och händelserna i det. Serien sprider sig snabbt mellan människor som har en koppling till Joan och alla ser klart och tydligt den bisarra kopplingen mellan handlingen avsnitten och verkligheten som har ägt rum bara några timmar innan de sänds.

Recension black mirror säsong 6 avsnitt 1
Salma Hayek. Foto: Netflix.

En modern, twistad variant av "Truman Show"

Det är nog få som har missat filmen The Truman Show från 1998 med Jim Carrey i huvudrollen. Filmen där Truman är helt ovetandes om att hela hans liv, från det att han föddes, är arrangerat, fångat av dolda kameror och sänt som en tv-series världen över. Skaparna av Joan Is Awful har märkbart tagit inspiration från filmen, men har samtidigt lyckats göra den till sin egna, mer moderna och ännu mer bisarra variant av konceptet.

"Joan Is Awful" har element av det mesta. Vissa delar känns lite långsamma emellanåt, men man märker snabbt att de delarna behövs för dramaturgins uppbyggnad. Ungefär halva avsnittet in gäller det dock att hänga med i svängarna och ha laserfokus på vad som sägs. Charlie Brooker har skapat ett relativt komplext manus med mycket tekniska inslag av olika dimensioner, så titta utan distraktioner för att göra avsnittet rättvisa.

Avsnittet innehåller också inslag av lite mer groteska scener i ren Black Mirror-anda, vilket piggar upp.

Recension: Black Mirror säsong 6 del 1

Samtidsreferenserna finns kvar

Det finns även referenser till vår samtid och teorin om att vi konstant är övervakade via våra telefoner och avsnittet försöker ge oss en hint om att alltid läsa igenom villkor online innan man godkänner. Skaparna leker även med karaktäristiska Netflix-inslag på ett smart, fyndigt och snyggt sätt. Visuellt är det heller inget att orda om, Netflix misslyckas sällan med att få det att se påkostat och välgjort ut i den här typen av serier.

Jag kan inte säga annat än att jag är glad att Black Mirror är tillbaka på Netflix, det blev en helt klart sevärd start och jag ser fram emot att se de resterande fyra delarna.

Hela säsong 6 av "Black Mirror" finns nu att streama på Netflix.