• Komedi, Animerat
08 december 2020 kl. 15:12

Big Mouth fortsätter att gå på djupet.

Den animerade humorserien om tonåringars liv under puberteten är nu inne på sin fjärde säsong. Nu lämnas pubishåren och bröstvårtorna för att ta upp betydligt tyngre ämnen.

Nick Kroll, Andrew Goldberg
    Nick Kroll, John Mulaney, Jessi Klein, Jason Mantzoukas m.fl

Den fjärde säsongen tar vid där den tredje slutade. Nick och Andrew har precis blivit ovänner, men är båda väl medvetna om att de är på väg till samma sommarläger. Samtidigt börjar killarna och tjejerna på lägret märka av nya känslor och pubertetsproblem som de aldrig har upplevt förr.

Efter ett par veckor i lägret ska det bli dags att börja i årskurs åtta och allt vad det innebär. Det blir en årskurs där Nick, Andrew och alla andra eleverna växer som aldrig förr och tvingas att hitta sig själva. Som vi alla vet så är det inte helt lätt att ta sig igenom pubertetens alla hinder och utmaningar.

Seriens mörkaste säsong hittills

När jag i höstas såg att Big Mouths fjärdesäsong skulle komma släppas på Netflix i december blev jag nästan överlycklig. Ni som såg den animerade seriens tredje säsong förstår nog varför. Det var en säsong som hade allt och som höjt sig betydlig från den andra säsongen. Jag kan glädja er med att säga att fjärde säsongen är minst lika bra som tredje, om inte bättre.

Många komediserier blir lätt lite för mesiga och är rädda för att blanda in lite allvar. Det är inte Big Mouth. I fjärde säsongen går vi ännu mer på djupet i hur det är att växa upp och vi bjuds på en stundtals riktigt mörk serie. Skaparna Andrew Goldberg och Nick Kroll rädds inte för att ta i det komplexa, utan tar upp ämnen som mental ohälsa och transsexuallitet till droganvändning och ångest. Inget är för tabu eller tufft för att vara med i den Emmybelönade seriens fjärde säsong.

Men låt er inte skrämmas eller tro att allt är seriöst och jobbigt. Nej, det är snarare raka motsatsen. För precis i tidigare säsonger så behandlas alla ämnen med rå, absurd och ibland lite töntig humor. Kvar från tidigare säsonger är även det rappa och vassa manuset. För den som, precis som jag, har saknat hormonmonstret Maury och alla andra underbara karaktärer finns även de kvar i serien och bjuder som vanligt på en överdos med skratt.

Big Mouth går från klarhet till klarhet och utforskar på nytt ny mark. Trots att den fjärde säsongen är den mörkaste och jobbigaste hittills så är det även den roligaste och mest välskrivna. Det finns verkligen inget som skaparna är rädda för att ta i eller ha med i serien. Det gör att jag redan nu är supernyfiken på vad nästa säsong bjuder på för ämnen. Dock dröjer det nog lite tills dess, men men. What are you gonna do?