• Action, Äventyr
26 oktober 2020 kl. 14:10

Helt okej tidsfördriv med barbarer.

Den tyska originalserien ”Barbarians” är en av Netflix hetaste tv-serier i Sverige just nu, vilket snarare bevisar hur mycket vi gillar den specifika genren än hur bra serien faktiskt är.

Andreas Heckmann, Arne Nolting, Jan Martin Scharf
    Jeanne Goursaud, Laurence Rupp, Folkwin Wolfspeer m.fl.

Serier som Vikings, Game of Thrones, The Witcher, Britannia, Knightfall och Cursed är alla exempel på serier som låter oss följa blodiga krigare som står redo med sina svärd, spjut och pilbågar. Det råder ingen tvekan om att vi svenskar har en förkärlek till den här typen av serier, som tycks vara så långt borta från diskbänksrealismen och polisseriernas ”nordic noir”-känsla man kan komma.

Barbarians, eller "Barbaren" som är den tyska titeln, passar som svärdet i krigarhanden i samma kategori som serierna ovan. Handlingen utspelar sig för ungefär 2000 år sedan, när Romarriket fortfarande hade stora delar av Germanien under sin kontroll. Berättelsen kretsar kring legenden om krigaren Arminius och senare även det historiska slaget vid Teutoburgerskogen, vilket givetvis är vad vi arbetar oss fram emot under den första säsongens gång.

Utan att spoila 2000-åriga ”verkliga händelser” så tänker jag givetvis inte berätta exakt hur det stora slaget avslutas, eller exakt hur vi når fram till det, men det är utan tvekan säsongens absolut mest imponerande bedrift och egentligen det enda som får Barbarians att stå ut ur mängden bland alla liknande tv-serier vi har sett genom åren. Det är väldigt lite som känns nytt, eller bättre, än tidigare produktioner – men att en tysk originalserie fått en budget som gjort det möjligt att nå den här nivån är imponerande i sig.

Efter att ha läst på om vissa av händelserna under säsongen i efterhand, så har även min personliga uppskattning höjts en aning. Seriens skapare har uppenbarligen fyllt i en del hål i historien, men av det jag inledningsvis tyckte var ”lite för otroligt” under tiden det hände – så har jag nu snarare en ökad uppskattning över hur mycket man faktiskt lyckats få med.

Barbarians tillför väldigt lite nytt till sin genre, men är utan tvekan ett helt okej tidsfördriv, det förvånar mig inte att den breda massan redan verkar ha omfamnat serien. De flesta av skådespelarna gör ett riktigt bra jobb, kostym-avdelningen likaså, och när det väl är dags för det sista slaget, som berättats vidare i över 2000 år, så höjer man produktionsambitionen ett extra snäpp och cementerar därmed också betyget som en stadig trea av fem.

För fler recensioner --> Scrolla vidare!