Konceptbild för "Another Life"

"Another Life" (säsong 1)

• 10 x 45 min
  • Drama, sci-fi
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 02 augusti 2019 kl. 18:08

"Another Life" är mestadels bortkastad tid – om du inte råkar älska sci-fi i rymden.

Katee Sackhoff hade huvudrollen i en av de bästa rymdserierna någonsin, "Battlestar Galactica". När hon nu återvänder till rymden som astronaut Niko Breckenridge i "Another Life" är det svårt att inte sakna hennes gamla roll som Starbuck i den avsevärt bättre gamla rymdserien.

Katee Sackhoff, Samuel Anderson, Selma Blair, Justin Chatwin, m.fl.
Katee Sackhoff och Elizabeth Faith Ludlow i "Another Life".
Katee Sackhoff och Elizabeth Faith Ludlow i "Another Life". Foto: Netflix

Förutom att Sackhoff råkar vara med i båda rymdserierna, är det väldigt lite annat som får dem att påminna om varandra. Det går däremot att göra väldigt tydliga liknelser mellan Another Life och en rad rymdfilmer, som exempelvis Arrival, Alien, Interstellar och 2001: A Space Odyssey.

Another Life handlar om vad som händer när ett rymdskepp plötsligt landar på Jorden och kristalliseras till en slags gigantisk färgglad samling av iskuber. Vi följer sedan ett Arrival-liknande forskargäng som försöker öppna upp en dialog med "rymdskeppet". Forskaren med det yttersta ansvaret råkar även vara gift och ha ett barn med astronaut Niko Breckenridge (Sackhoff), som samtidigt skickas ut på en Interstellar-liknande rymdresa med förhoppningen att hitta rymdvarelsernas hemplanet.

Var beredd på att kasta bort fem timmar av ditt liv.

Mestadels av vår tid spenderas i rymdskeppet tillsammans med Breckenridge och hennes besättning bestående av AI-datorn William samt ett gäng olika, förvånansvärt unga, "experter" på olika områden. En av den största kritiken många riktat mot Another Life är hur oförklarligt dåligt sammansatt den unga besättningen är, som är Jordens enda hopp om att få svar på om huruvida rymdvarelserna är fredliga eller inte. Onödiga bråk, sexuella hormoner och bristfälliga kunskaper, leder till att besättningen lyckas lägga krokben ett flertal gånger på sig själva.

Samuel Anderson i "Another Life".
Samuel Anderson som William i "Another Life". Foto: Netflix

Det är inte heller särskilt mycket som är originellt med Another Life, utan det mesta har vi sett tidigare i andra bättre produktioner. För om du, likt jag själv, tittar vidare på den här serien så beror det sannolikt på att det redan finns ett intresse för rymdserier eller filmer av det här slaget. De rent tekniska delarna av gruppens sci-fi-problemen känns ofta väldigt ologiska, vilket skaver en hel del.

Om man hade kapat bort halva säsongen av Another Life och enbart visat de två första avsnitten, avsnittet A Mind of its Own i mitten och avslutat med de två sista, hade jag nog nästan suttit här och hyllat serien istället. För det finns ändå något där, särskilt i slutet, som gör den här serien sevärd för riktiga sci-fi-fans... och konstigt nog hoppas jag på att få ta del av fortsättningen om den nu lyckas få en andra säsong. Som helhet får du däremot vara beredd på att i princip kasta bort fem timmar av ditt liv.