När fjärilarna kommer (2018)

När fjärilarna kommer (2018)

• 1 tim 57 min
Uppdaterad 06 december 2019 kl. 10:12 | Publicerad 03 december 2018 kl. 15:12

"När fjärilarna kommer" är en tonmässigt spretig men aldrig tråkig film.

Den ingick i programmet till årets upplaga av Stockholms Filmfestival. Nu, några veckor senare, får den svensk biopremiär. Jag talar om Tolga Karaçeliks nya film "När fjärilarna kommer", som nominerades till Bronshästen för bästa film men fick se sig besegrad av Jasmin Mossafaris "Firecrackers".

Tolga Karaçelik
    Tolga Karaçelik
    Tolga Tekin, Bartu Küçükçaglayan, Tugce Altug m.fl.
Suzan och Kenan diskuterar i filmen När Fjärilarna kommer.

Cemal är en astronaut som bor i Tyskland. Där spenderar han sin tid med att skriva självhjälpsböcker samt demonstrera mot Angela Merkels obefintliga rymdprogram. En dag ringer det på telefonen. Cemal får en chock när han hör att det är hans far som han inte har haft någon kontakt med de senaste tjugo åren. Fadern ber honom samla de övriga syskonen, Kenan och Suzan och sedan bege sig till sin gamla hemby i Turkiet. Kort därefter är de ute på en roadtrip som kommer visa sig bli en händelserik resa med allt från krogslagsmål till exploderande höns.

"När fjärilarna kommer" är en tonmässigt spretig film. Ena stunden är den känslosamt gravallvarlig för att nästa sekund bli skruvat komisk. Jag är lite kluven till detta. Å ena sidan gör det att filmen blir varierande och aldrig tråkig men å andra sidan blir den svår att greppa till fullo. Det tar ungefär halvvägs genom filmen innan jag känner att jag fått grepp om den. Därifrån och framåt blir den däremot en väldigt angenäm upplevelse, trots fortsatt tvära kasten mellan allvar och komik. Detta breda spektrum av känslor ger även personerna i filmens rollista chansen att visa bredden på sitt skådespeleri, vilket de klarar med flaggan i topp.

Svårgreppbar tonmässig spretighet till trots så är ändå När fjärilarna kommer en rekommendation från min sida. En trevlig och varierande road movie som emellanåt berör på ett djupare plan.

En rekommendation alltså, men inte en av årets bästa. Ta gärna en titt på vår lista över 2018 års bästa filmer.