My Secret Forest (2016)

• 56 min
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 13:12 | Publicerad 24 september 2017 kl. 18:09

"My Secret Forest" är otroligt gripande

Niina Brandt
Från dokumentärfilmen "My Secret Forest", i regi Av Niina Brandt. På bilden syns ett öga som tittar drömskt bortåt.

I "My Secret Forest" följer vi med Lauri, en pojke i 20-årsåldern med autism, i hans vardag. Han saknar förmågan att prata och kan bara kommunicera genom skrift med hjälp av sin tolk, Pirjo. Via ett tangentbord bokstaverar Lauri sina ord som Pirjo sedan läser upp. I filmen berättar han om sin syn på livet, de utmaningar han möter och hur jobbigt det kan bli när det uppstår kaos i hans huvud. Pirjo är den enda han har mött som har en tillräckligt lugnande effekt på honom. Utan henne skulle han inte klara sig, berättar han.

Lauri delar med sig av sina drömmar och rädslor. Han reflekterar över vilka hinder hans funktionsnedsättning skapar i hans liv, och hur han kan försöka ta sig runt dem och göra det bästa av hans situation. Tankar kring att hitta kärleken, dela med sig av sin historia för omvärlden och finna lycka i livet är några av sakerna som han berättar om för oss.

"Jag skulle dansa och sjunga av lycka, om jag bara visste hur."

"My Secret Forest" är en otroligt vacker dokumentär som både berör, upplyser och engagerar. Regissören Niina Brandt lyckas med stor skicklighet skapa en atmosfär som speglar känslor, tankar och föreställningar ur autismens perspektiv. Med impressionistiska stildrag i de vackra fotona, i och ur fokus, kombinerat med trollbindande musik delar Lauri med sig av sina tankar och funderingar om livet och framtiden på ett sätt som får det att kännas som att vi befinner oss i hans egna sinnen.

Det öppnas ett fönster till en främmande värld som vi får utforska med Lauri som vår guide. Att genom Lauris berättelser få en inblick i de utmaningar och drömmar som existerar i hans liv är otroligt gripande och berör långt inpå djupet. När filmens slut kommer känner jag genast hur jag gärna hade följt hans resa genom livet en lång stund till.

Med sitt höga betyg är "My Secret Forest" en av de filmer som kvalar in på vår lista över De bästa filmerna 2017. Tryck på länken för att se vilka fler guldkorn året har haft att erbjuda.