02 december 2019 kl. 17:12

En romantisk komedi som misslyckas att övertyga.

Jae-young Kwak
    Jae-young Kwak, Ho-sik Kim (novel)
    Tae-hyun Cha, Gianna Jun m.fl.

My Sassy Girl

My Sassy Girl är baserad på riktiga historier, som Ho-sik Kim publicerade på internet om hans "sassy girl". Historierna blev populära och blev underlag till en bok som slutligen blev film. Jag misstänker dock att dessa historier har kryddats en hel del på vägen. Framförallt av filmbolagen.

Filmen börjar skarpt och mycket roligt. Vi får får se hur den hopplöst lata studenten Kyun-woo (Ho-sik Kims alter ego) räddar Ji-hyun Jun "sassy girl" som stupfull vinglar farligt nära ett tunnelbanespår. Det ena leder till det andra och kvällen slutar med att han motvilligt får släpa upp henne till ett motellrum. När hon vaknar dagen därpå minns hon ingenting och är inte ett dugg imponerad av att blivit "bortförd".

Deras märkliga vänskap tar fart och kärlek börjar långsamt gro. Han är snäll och försynt, hon är kaxig och rent av livsfarlig. Hon hotar gärna med att slå ihjäl honom om han inte gör som hon vill och kommer alltid undan med att leverera ett nästintill oräkneligt antal käftsmällar. Men kommer det udda parets vänskap någonsin förvandlas till kärlek och vill verkligen båda två ha ett seriöst förhållande?

Jag hade höga förväntningar på filmen. Dels för att den är koreansk (vilket brukar vara ett säkert kort), dels för att den är väldigt uppskriven. Men fasen vad den kändes ojämn och lång! Den inledande barnsliga men träffsäkra komiken byts gradvis ut mot en sentimental Hollywoodmall och det hela blir rätt tråkigt. Synd, för detta hade kunnat vara en riktigt, riktigt bra film. Här hittar du tips på riktigt bra sydkoreanska filmer.

Vad tyckte du om "My Sassy Girl"?